Kiina kiristää keskikulutusehtoja: Miten käy Aston Martinin ja Ferrarin?

Isot länsimaiset sedanit ja katumaasturit ovat vuosikausia olleet kasvava tulonlähde länsitehtaille Kiinan markkinoilla.

Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.

Pian etenkin suuria ja enemmän polttoainetta käyttäviä malleja tullaan Kiinassa rankaisemaan, maan asettaessa keskikulutusrajoja. Asiasta uutisoi Automotive News China -verkkolehti.

Ulkomaiset merkit, jotka eivät täytä näitä vaatimuksia, eivät saisi laajentaa paikallistuotantoaan tai lisätä tuontiaan ulkomailta Kiinaan.

Tätä nykyä Kiinassa myy autoja 111 yhtiötä, joista 85 – niin ulkomaista kuin kiinalaista – valmistaa autoja Kiinan maaperällä, eikä niillä näyttäisikään olevan kulutusten suhteen suuria ongelmia.

Nämä valmistajat voivat helposti saavuttaa vuoden 2015 tavoitteen 6,9 l/100 km soveltamalla enemmän pikkumalleja, sähköautoja ja pistokeladattavia hybridejä.

Sitä vastoin merkit, jotka pelkästään tuovat Kiinaan autoja ulkopuolelta, ovat pahemmissa vaikeuksissa, sillä niiden vuotuinen keskikulutus on ollut 9,1 l/100 km.

Viime vuonna kolmetoista Kiinan 26 ulkomailta maahantuovista yhtiöistä ei yltänyt vaadittuihin polttoaineen kulutustavoitteisiin.

Niistä kaksi oli kiinalais-länsimaisia yhteistyöyrityksiä: Shanghai General Motors Company ja Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Company.

Muut niistä ovat kokonaan ulkomaisia yrityksiä: Aston Martin, Porsche, Ferrari, Maserati, Honda, Chrysler, Renault, Suzuki, Nissan, GM ja Hyundai.

Edellä mainituista korkein keskikulutus oli Aston Martinin 14,4 l/100 km.
Porschen, Ferrarin, Maseratin, Nissanin ja GM:n mallit osuivat 10,5 litran keskikulutukseen.

Lähes 70 prosenttia Kiinaan ulkopuolelta tuoduista autoista on katumaastureita ja tila-autoja. Lisäksi 40 prosentissa niistä on 2,5-litrainen tai kookkaampi moottori.

Miten nämä merkit pystyvät täyttämään Kiinan asettamat vaatimukset parin vuoden sisällä?

Ehkä tuomalla markkinoille sähköautoja ja pistokeladattavia hybridejä?

Eri asia sitten, mitä Kiinan varakkaat keskiluokan asiakkaat sellaisesta tuumaavat.

He nimittäin arvostavat autossa kokoa ja suorituskykyä paljon enemmän kuin keskikulutusta.