Kiina: Omien merkkien laatuongelmia!

Jos asuisit Kiinassa, ostaisitko kiinalaisen – vai mieluummin Kiinaa varta varten suunnitellun länsimaisen automallin?

Kiinalainen matkaopas Chen Libin (30) odottaa innolla hetkeä, jolloin GM ja Honda saavat myyntiin uudet, yksinomaan Kiinaa varten suunnitellut mallinsa, sillä Libin haluaa kuumeisesti vaihtaa nykyisen kiinalaisautonsa Xiali A+ -sedanin johonkin ihan muuhun. Miksi?

Automotive News Chinan mukaan Libin aikoo sijoittaa noin 12 200 dollaria autoon, jolla hän ajaa 300 kilometriä päivässä ­– haastavilla Sisä-Mongolian aroilla!

Kiinalaisvalmistajien mallit, kuten Tianjin FAW Xiali, alkavat rikkoontua jo parin käyttövuoden jälkeen, kun vastaavasti ulkomaiset merkit kestävät vähintään viisi vuotta ilman suurempia ongelmia, Libin kertoo.

GM, Honda ja Nissan ovat luomassa pelkästään Kiinaan suunnattuja brändejä. Tämä liittyy erityisesti siihen, että palkkatulot kasvoivat Kiinassa viime vuonna keskimäärin 11 %. General Motorsin Baojun 630, Hondan Li Nian S1 ja Nissanin/Dongfengin Qi Chen ovat kaikki uusia Kiina-malleja.

– Ulkomainen teknologia tarjoaa kuljettajalle enemmän mukavuutta, paremman polttoainetalouden ja alhaisemmat huoltokulut, hän jatkaa.

Näissä edullisemmissa malleissa hyödynnetään vanhempien mallien pohjalevyjä, eikä niissä ole juurikaan erikoisvarusteita, mainitsee analyytikko Leah Jiang Shanghaista. Tämän vuoksi ABS-jarrut, automaattinen ilmastointi ja makuuasentoon kääntyvät etuistuinten selkänojat saatetaan jättää pois.

Kyseistä markkinasegmenttiä hallitsevat tällä hetkellä kiinalaiset BYD, Geely ja Chery, jotka myyvät kolme neljästä autosta luokassa.

J. Peltonen