Kiinalainen sähköauto BYD E6

Vuonna 2012 BYD E6 –sähköauton pitäisi saapua Eurooppaan. Ajoimme tätä jopa 300 kilometrin toimintamatkaan yltävää mallia sen kotimaassa Kiinassa.

Vuonna 2012 BYD E6 –sähköauton pitäisi saapua Eurooppaan. Ajoimme tätä jopa 300 kilometrin toimintamatkaan yltävää mallia sen kotimaassa Kiinassa.

Päällekkäin pinotut teräskontit kohoavat kohti taivasta Shenzenin teollisuusalueella. Täällä ne odottavat seuraavaa pitkää matkaansa; Amerikkaan, Australiaan tai Eurooppaan. Hongkongin pohjoispuolella sijaitsevassa miljoonakaupungissa on maailman neljänneksi suurin konttisatama, ja se elää viennistä.

Myös autonvalmistaja BYD (Build Your Dreams) haluaisi vallata ulkomaita. Sen tavoitteena on olla vuoteen 2025 mennessä alallaan numero yksi, suurempi kuin Toyota, GM tai VW. Se tuntuu uskomattomalta. – Olemme sanoneet vain, että yritämme sitä, emme väitä ehdottomasti onnistuvamme tavoitteessamme, yrityksen tiedottaja Paul Lin huomauttaa.

Siitä huolimatta julistus on enemmän kuin vain kevyt heitto. BYD aikoo saada sähkökäyttöisen tila-autonsa E6:n Euroopan markkinoille viimeistään ensi vuoden lopulla. Euroopan myyntikeskus on tarkoitus sijoittaa Saksaan.

BYD on maailman johtava litiumioni-akkujen valmistaja. Sillä on tässä suhteessa etumatka, joka voi tuottaa harmaita hiuksia Euroopan bensiinimoottoreista pitäville autonvalmistajille. Ja juuri siksi BYD haluaa Eurooppaan ­– eikä kuten useimmat kiinalaisvalmistajat vain kotimarkkinoille.

Uudentyyppisten rauta-fosfaatti-akkujen avulla E6:n pitäisi yltää 300 kilometrin toimintamatkaan. Koeajomme ei kuitenkaan ole näin pitkä. BYD sallii meille vain pari kierrosta tehtaan laajalla ulkoalueella. Se on kuitenkin vuoronvaihdon hetkellä kello 17 yhtä kansoitettu kuin Peking ruuhka-aikana. Siniasuiset työläiset polkevat kolisevia pyöriään. Ajostamme tulee toistuvaa pysähtelyä ja uudelleen kiihdyttämistä.

Toyota Priusin tapaan ajosuunta valitaan pienellä joystickillä. Näkyvyys ulos on hyvä suurten ikkunoiden ja ohuiden pilareiden ansiosta, eikä yksikään pyöräilijä jää allemme. BYD on ajossa kuin automaattivaihteistolla varustettu tila-auto. Huolimatta 2,3 tonnin omamassasta kiihtyvyys ja jarrutusteho vastaavat suunnilleen Opel Zafiraa.

Ohjaamo on asiallinen. Ei ylimääräistä koreilua, ei kulutusta havainnollistavia pylväitä kuten Priusissa. Katse osuu heti olennaisiin asioihin – nopeuteen ja toimintamatkaan.

 

Arvot 100 hv ja 140 km/h riittävät hyvin käytännössä. 300 kilometrin toimintamatkalla ajaisi Helsingistä Jyväskylään. Jos lupaukset pitävät paikkansa, E6 on lähes yhtä sopiva arkikäyttöön kuin bensiinimoottorilla varustettu auto.

Tärkeintä on kuitenkin, että ajo olisi paljon edullisempaa. Shenzenissä oli taksien koekäytössä 40 autoa neljän kuukauden ajan. Kilometrikustannukset olivat noin 15 senttiä. Sikäläisellä bensiinitaksilla vastaava lukema on 65 senttiä.

Kiinassa E6:n hinnaksi tulee noin 30 000 euroa. Euroopan hintaa ei vielä ole tiedossa, mutta BYD ilmoittaa, ettei se aio hinnoitella autoa liian kalliiksi kuten Brilliance aiemmin.

Akkujen täysi lataaminen tavallisesta kotipistorasiasta kestää kuusi tuntia. BYD:n kehittämällä suurjännitelatausasemalla samaan kuluu vain 40 minuuttia. – Haluamme tarjota tätä latausjärjestelmää myös Europpaan, Paul Lin sanoo. Sen avulla auton voisi ladata käyttäen 300 voltin jännitettä (30 ampeeria) sillä aikaa, kun matkalla oleva perhe syö lounasta.

Kokeilemassamme esisarjan autossa akut ovat auton pohjassa, mikä aiheuttaa sen, että kookas takapenkin matkustaja joutuu istumaan polvet koukussa. Kiinalaiset korjaavat puutteen kuitenkin Eurooppaan tulevaan muunnokseen. Jo Shanghain autonäyttelyssä olevassa autossa oli enemmän jalkatilaa. Myös keulan ja perän muotoiluun on tehty pieniä parannuksia. Tämä ei kuitenkaan ollut välttämättä tarpeellista. Verrattuna valmistajan muihin, melko kasvottomiin malleihin E6:n selvät piirteet ovat varsin onnistuneet.

Kuljettajan paikalta arvioituna E6 vaikuttaa eurooppalaiselta tila-autolta. Kaikki on hyvin asiallista, lähes kuin Saabissa tai perusvarustellussa C–sarjan Mersussa. Viimeistely vaikuttaa hyvältä. Toisin kuin monessa kiinalaisautossa kahvat ja säätönupit eivät tunnu siltä, että ne irtoaisivat helposti käytössä.

Satahevosvoimaisen mallin lisäksi BYD on kehittämässä myös urheilullista muunnosta, jonka teho on 218 hevosvoimaa.

Kiinalaisten autojen rasitteena Euroopassa ovat ennakkoluulot, jotka perustuvat myös tosiasioihin: huonoihin tuloksiin törmäystesteissä. E6:n tulee osoittaa kykynsä tässäkin suhteessa. Mutta vaikka ne eivät heti vakuuttaisikaan, on tunnettua, että kiinalaiset oppivat nopeasti.

Auto Bild