Kiinalaisen Punalippu-limousinen voi nyt ostaa yksityinenkin!

Kiinan hienoin oma merkki Hongchi (Punalippu) on ollut vuodesta 1958 aina yksinomaan valtiotason käytössä.

Hongchi CA770 on V8-moottorinen ja automaattivaihteistolla varustettu merkin ehkä tunnetuin edustaja, jota valmistettiin 1966-1981.

Aivan ensimmäisessä Itätuuli-nimisessä versiossa (Dongfeng CA71), joka on Punalipun suora esiäiti, oli Ford (Simca) Vedetten kori ja alusta, mutta konepellin alla olikin Mercedes-Benz 190:n nelisylinterinen bensiinimoottori.

Heti samana vuonna tuli kuitenkin ensimmäinen Punalippu (CA72), joka tehtiin kaikkien vastaavien tapaan käsityönä.

China Auto Web -nettisivuston mukaan tämä malli perustui 1955-malliseen Chrysleriin.

Malli CA770 on varmasti tunnetuin Punalippu. Sellainen löytyy erinomaisen hienokuntoisena esimerkiksi Shanghain automuseosta.

CA770 -version 220-hevosvoimaisen V8-moottorin juuret johtanevat Chrysleriin, sillä malli perustui Chrysler Imperialiin, mainitsee thetruthaboutcars.com -verkkosivusto.

Hongchi CA770 -versiota valmistettiin vuosina 1966–1981 tiettävästi 847 kappaletta.

Se on todella paljon, kun muistetaan, että Kiinan myrskyisä Kulttuurivallankumous alkoi nimenomaan vuonna 1966.

Myöhempinä vuosina Hongchi on perustunut milloin Lincolnin Town Cariin, milloin Toyota Crown Majestaan tai Audi 100/200 -malliin.

China Auto Web -sivuston mukaan vuonna 2013 myytiin 800 Hongchi-autoa.

Nyt Pekingin autonäyttelyssä julkistetun uusimman mallin, Hongchi L5:n ulkomuodossa on paljon perinteisiä viitteitä etenkin keulamuotoilussa.

Erikoista on se, että Punalipun pystyy ensimmäisen kerran historiassa ostamaan nyt myös yksityishenkilö.

Hongchi L5 on FAW-yhteistyöstä päätellen Audi A8:n tekniikkaan perustuva – ja nelivetoinen. Sen tekniikkana on 6,0-litrainen V12 linkitettynä 6-nopeuksiseen automaattivaihteistoon.

Maksimitehoa kaksitoistasylinterinen tarjoaa kiinalaisen Car News China -nettisivuston mukaan 408 hevosvoimaa. Suurimmaksi vääntömomentiksi samainen sivusto ilmoittaa 550 Nm.

Mittavan L5:n akseliväliksi mainitaan 3435 mm.

Auton yhtenä, pikanttina pikkuerikoisuutena on ohjauspyörän keskustaa koristava auringonkukan kuva.

Se viittaa historiallisessa mielessä 1960-luvun Hongchi CA770 V8 -limousineen.

Uusimman L5-mallin matkustamossa on valkoisen nahkaverhoilun höysteenä jalopuuta sekä alumiinipanelointia.

Tekniikan Maailman verkkosivuston mukaan Hongchi L5 maksaa Kiinassa 580 000 euroa, ja ensimmäisenä yksityishenkilönä sellaisen hankki huonekaluketjun omistaja Wang Zhonghua.

Hongchi L5 nähtiin ensi kerran valtiollisessa edustuskäytössä tämän vuoden huhtikuussa, Ranskan presidentin Francois Hollanden vieraillessa Kiinassa.