Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?

Perinteisesti kiinalaisten edullisten talvirenkaiden laatu on Saksan Auto Bildin useissa testeissä on vuosien mittaan ollut sitä tasoa, että niistä on kannattanut pysytellä etäällä. Onko nyt aika ryhtyä ajattelemaan toisin?

Onko kiinalaisten talvirenkaiden laatutaso kohenemassa?

Tämänvuotisessa talvirengastestissä kiinalaismerkit Westlake ja Goodride olivat sen verran suorituskykyisiä, että ne aiheuttivat melkoista tyrmistystä alan toimijoiden keskuudessa.

Kaksi kiinalaista halparengasta ylti ensimmäistä kertaa 50 talvirenkaan testissä finaaliin. Oli merkittävästi kalliimpia rengasmerkkejä, kuten esimerkiksi Vredestein, Firestone sekä Yokohama, jotka pärjäsivät märällä asvaltilla heikommin.

Niiden jarrutusmatka oli jopa autonmitan pitempi kiinalaisiin halpisrenkaisiin verrattuna.

"Laadukkaisiin renkaisiin vaadittavia materiaaleja sekä raaka-aineita saa kaikkialla maailmassa", selittää Pirellin rengasasiantuntija Stefan Küster, "ja sama pätee myös tuotantoon, joka voidaan hankkia toimittajilta mistä päin tahansa."

Rengaskauppa toimii Kiinassa tekstiili- ja aurinkopaneeliteollisuuden tavoin: palkat ovat matalat,  energiakustannukset ovat länttä alhaisemmat, ja lisäksi valtiontuki sekä vähäisemmät ympäristötekijät mahdollistavat sen, että kiinalaiset rengasvalmistajat pystyvät myymään tuotteitaan euromarkkinoilla polkuhintoihin.

Kiinalaisrenkaiden heikko kestävyys

Premium-laatua puoleen hintaan? Kuulostaa houkuttelevalta, mutta asialla on kaksi puolta. Vaikka molemmat tuntemattomat Hangzhou Zhongtshen konsernista tulleet kiinalaisrenkaat saavuttivat menestystä tärkeässä jarrutuskokeessa, ne saavuttivat vain keskinkertaisia tuloksia testeissä lumisilla ja kuivilla tienpinnoilla.

Varsinkin kiinalaisrenkaiden kestävyydessä on runsaasti toivomisen varaa, eikä niillä pysty ajamaan kalliisiin premium-renkaisiin, kuten Micheliniin tai Continentaliin verrattuna kuin puolet vastaavasta kilometrimäärästä.

Jos siis ajaa paljon, joutuu hankkimaan myös useammin kiinalaisrenkaat. Näin tarkastellen edulliset kiinalaisrenkaat tulevat ainakin  paljon ajavalle liian kalliiksi.

TESTITULOKSET:

Kiinalaiset talvirenkaat, koko 225/50 R 17
    Westlake SW608 98 H     Goodride SW608 98 H

Tulokset lumella         
Pito     2     2-
Jarrutus     2-     2-
Käsittelyominaisuudet     3     3
Pujottelu     3-     3-
Keskiarvo     3+     3+

Tulokset märällä asvaltilla
Vesiliirto-ominaisuudet     1+     1
Vesiliirto-ominaisuudet kaarteessa2     2-
Käsittelyominaisuudet     2-     2+
Ympyrärata     2+     1-
Jarrutus     2+     2+
Keskiarvo     2+     2+

Tulokset kuivalla asvaltilla
Käsittelyominaisuudet     3-     3
Jarrutus     3     3
Ajomukavuus     3     3-
Ohiajomelu     1     1
Keskiarvo     3+     3+

Tulokset / hinta         
Käyttöikä     3-     4+
Hinta/käyttöikä     1     1-
Vierintävastus     2     2
Keskiarvo     2-     3+
Yhteistulos     tyydyttävä     tietyissä rajoissa suositeltava


Dierk Möller-Sonntag

Yhteenveto

Premium-renkaiden valmistajat tarjoavat edelleen parhaat turvareservit, mutta kiinalaisrenkaat parantavat asemiaan. Ne kilpailevat alhaisemmin hinnoin ja niiden laatu alkaa kohentua.