Kiinan omat autonvalmistajat ovat helisemässä

Vanha, kiinalainen sananlasku toteaa: "Kun vedenpinta laskee, kivet tulevat esiin." Juuri niillä sanoilla voi kuvailla Kiinan kotimaisten autonvalmistajien tämän hetkistä tilaa, pohtii Automotive News Chinan päätoimittaja Yang Jian.

Kiinan kotimaiset omat automerkit saavat valtiontukea pikkuautojen ja pienten pakettiautojen valmistuksesta ja niiden myynti lähti 2009–2010 räjähdysmäiseen kasvuun.

Nyt Kiinan automarkkinoiden kasvu on hyytynyt, ja maan omien merkkien heikkoudet tulevat esiin.

Miten heikkoja manner-Kiinan kotimaiset automerkit sitten todellisuudessa ovat? Ne ovat Automotive News Chinan mukaan paljon heikompia kuin mitä niiden hyytynyt myynti antaisi aiheen olettaa.

Cheryä lukuun ottamatta kaikki kiinalaiset autonvalmistajat on listattu joko Hong Kongin pörssissä tai jossakin Kiinan kotimaisessa pörssissä.

Raporttien perusteella ainoastaan FAW oli tuottava tämän vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana.

Useimmat Kiinan kotimaisista merkeistä olisivat tappiollisia, ellei hallitus olisi antanut tukiaisia tai ellei yhtiöillä olisi ollut kansainvälistä yhteistyötä..

Entä sitten Changan? Se oli voitollinen – mutta vain tukiaisten ansiosta.

SAIC oli kiinalaisista voitollisin ensimmäisten kuuden kuukauden aikana, mutta voitosta suurin osa oli VW- ja GM-yhteistyön ansiosta.

Jos valtion tukiaiset ja kansainvälisen yhteistyön voitot unohdetaan, kiinalaismerkeistä useimmat olivat kuluvan vuoden ensipuoliskolla tappiollisia.

Tekikö yksikään kiinalaismerkki samaan aikaan omillaan voittoa? Todennäköisesti ainakin Geely ja Great Wall.

Myös Lifan ja BYD ovat saattaneet olla voitollisia omillaan. Asiaa ei kuitenkaan pysty täsmentämään, koska molemmilla yhtiöillä on muitakin kuin autoalan toimintoja, eikä kumpikaan ilmoita erikseen autoalan lukuja.

Yhtenä syynä heikkoon tilanteeseen on markkinoiden menetys ulkomaisille kilpailijoille. Kiinan kotimaisia merkkejä myytiin tämän vuoden ensimmäisten kuden kuukauden aikana 3,2 miljoonaa, joka merkitsi markkinaosuuden putaomista kolmella, 41,4 prosenttiin.

Ilman tukiaisia ja kansainvälistä yhteistyötä, tappiokierre tullee jatkumaan vuosia.

 

Teksti: J. Peltonen

Lähde: Automotive News China

Kuva: Auto Bild