Kiinan uusien autojen kolmoistakuu epäilyttää

Kiinassa lokakuun 1. päivästä voimaan astuvan uuden takuulain nojalla uuden auton ostajalla on autossaan havaitsemiensa laadullisten valmistusvikojen jälkeen kolme mahdollisuutta edetä.

Kiinan joidenkin automallien suorastaan koomisen pitkät mallimerkinnät eivät aina jää helpolla ulkomuistiin. Eivät kiinalaisin merkein eivätkä edes eurooppalaisin kirjaimin.

Ensinnäkin viat voi vaatia korjattaviksi. Toisekseen asiakas voi saada tilalle uuden auton tai kolmantena vaihtoehtona hänellä on oikeus saada rahat takaisin valmistajalta.

Se on ennen kuulumatonta. Radikaalista uudistuksesta raportoi Automotive News China -verkkolehti.

Uutta lakia kutsutaan "Kolmoistakuuksi" ja sen luonnosteli tammikuussa Kiinan laadunvalvontavirasto.

Tarina ei kuitenkaan kerro, koskeeko laki myös "aitokiinalaisia" täysin kiinalaisia merkkejä, joilla on esiintynyt monenlaisia laatuongelmia.

Näin voisi kuitenkin olettaa. Eri asia sitten, paljonko niitä palautettaisiin takaisin tehtaille tai vaadittaisiin rahat takaisin, ellei yleinen laatutaso kohoa roimasti.

Jokainen autonvalmistaja Kiinassa on noudattanut omaa takuupolitiikkansa. China Daily -sanomalehden mukaan Audi ja Mercedes-Benz ovat jo ottaneet uuden takuumallin käyttöön etuajassa.

Samaan aikaan Shanghai GM tiedotti syyskuun alussa aikovansa ylittää uuden takuulain edellyttämät 3 vuotta tai 60 000 kilometriä.

Vastaavasti Buickin ja Chevroletin takuut on laajennettu Kiinassa kolmeen vuoteen tai 100 000 kilometriin. Cadillacin takuu on siellä kolme vuotta ilman kilometrirajoitusta.