Kilpaa Saksan läpi Mercedes E63 AMG:llä ja E200 CDI:llä

Ajoimme tuhat kilometriä Saksan läpi pohjoisesta etelään pienitehoisimmalla E-sarjan dieselmersulla ja sarjan tehokkaimmalla E 63 AMG -mallilla. Tulokset yllättivät.

Pohjoisessa voi olla yksinäistä. On hiljainen talvipäivä Tanskan ja Saksan rajalla. Pysäköintipaikalla seisoo vain pari kuorma-autoa, ja traktori tekee lumitöitä. Täältä aloitamme hullun kilpailun, jossa aiomme ajaa lähes tuhannen kilometrin matkan Saksan läpi pohjoisesta etelään. Autoina ovat Mercedesin E-sarjan suuri- ja pienitehoisin farmari. Uusi 6,2-litraisella V8-moottorilla varustettu E63 AMG vastaan 2,1-litrainen diesel-säästömalli E 200 CDI.

Onko suuresta tehosta hyötyä? Ainakin työtoverit uskovat, että AMG on maalissa tunnista kahteen tuntiin ennen CDI:tä. Aivan kuin Formula 1 –kisassa: kannattaa ajaa kaasu pohjassa, vaikka joutuu käymään varikolla useammin. Selvitämme, miten asiat ovat todellisuudessa.

Kilpailumme ainoana sääntönä on, että nopeusrajoituksia tulee noudattaa. Muuten saa ajaa vapaasti. Molempien autojen navigaattori ilmoittaa matkaksi Flensburgista Füsseniin 986 kilometriä, ja saapumisajan pitäisi olla puolen yön tienoilla.

Nyt kello on 14.35. E63:n syvät V8-bassot murahtelevat dieselille ylivoimaisuuttaan. Autobahn A7:llä on vähän liikennettä, ja nopeusrajoituksia on harvassa. Isolohkoisen AMG:n vauhti kasvaa: 120, 160, 200, 220, 240 km/h. Kiihtyvyys nollasta kahteensataan on superurheiluautojen luokkaa, 14,4 sekuntia. Moottoritiellä tärkeämpää on kuitenkin voima suuremmilla nopeuksilla. Kiihdytykseen 200–250 km/h tarvitaan vain noin kymmenen sekuntia. Sitten rajoitin tulee vastaan.

Vapaalla, kolmikaistaisella osuudella toivomukset vielä suuremmasta nopeudesta kasvavat. E63 kulkee niin tukevan ja turvallisen tuntuisesti, että Mercedes tarjoaa lisähintaan autoa ilman rajoitinta. Jos haluaa huippunopeudeksi 280 km/h, saa kylkiäisenä ilmaisen ajokoulutuksen.

Saavuttaessa Hampurin Elbe-joen alittavaan tunneliin huippunopeudella ei ole merkitystä. Täällä suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Siihen riittävät täysin myös E200CDI:n 136 hevosvoimaa. Nelisylinterinen diesel nakuttaa leppoisasti. Kaksisatanen muistuttaa enemmän taksia kuin kilpa-autoa. Siinä on käsivaihteisto, leveämmät istuimet ja hitaampi ohjaus.

Kiihdytettäessä ääni on selvästi kovempi, dieselille tyypillinen. Huolimatta 16 tuuman renkaista tien poikittaissaumat tuntuvat iskuina sisätiloissa. Direct Control –alustalla varustettu testiautomme ottaa loivat heitot kuitenkin sulavammin kuin E63. Tässä on erikoisjäykkä viritys, jota voi elektronisen iskunvaimennuksen säädön avulla vielä terävöittää kahdessa portaassa.

Huolimatta 389 hevosvoimaa pienemmästä tehosta diesel on yllättävän ripeän tuntuinen. Se viihtyy oikein hyvin ajettaessa nopeutta 160 km/h, ja kiihtyy vielä tästä voimakkaasti kuutosvaihteella. Pienen vauhdinoton jälkeen nopeusmittarin osoitin nousee lukeman 210 km/h kohdalle. Vaikka moottori on sarjan heikkotehoisin, ei tule välttämättä mieleen toivoa 220 CDI- tai 250 CDI –mallia.

E63 tarvitsee tankkausta Göttingenissä kellon näyttäessä 17.57, kun matkaa on taitettu 422 kilometriä. Keskinopeus on ollut 124 km/h ja keskikulutus 17,2 l/100 km. Kun AMG-Mersu vaatii kallista 98-oktaanista, diesel kulkee 80-litran tankillisellaan pysähtymättä eteenpäin.

Dieselin ajotietokone osoittaa kulutukseksi 8,2 litraa. Jos liikennetilanne jatkuu tällaisena, E 63:lla ei ole mahdollisuuksia. Ennen kaikkea monet vasemmalla kaistalla hidastelijat käyvät AMG:n kuljettajan hermoille. Tuskin auto on ehtinyt kiihtyä nopeuteen 240 km/h, kun jokin Audi A6 tai 5-sarjan BMW siirtyy eteen vasemmalle kaistalle.

Ei auta muu kuin välillä jarruttaa sataankahteenkymppiin ja sitten painaa taas kaasu pohjaan. Urheilullinen automaatti vaihtaa hermostuneesti edestakaisin. MCT-vaihteistossa ei ole momentinmuunninta vaan automatisoitu monilevykytkin, joka on öljykylvyssä. E 63:n valinnaisten ohjelmien määrä tuntuu järjettömältä: C, S, S+, M, RS, Sport ESP, AMG.

CDI:llä eteneminen on huomattavasti leppoisampaa. Kun nopeus on yli 120 km/h, moottorin ääntä ei kuulu, ainoastaan vaimea ilmavirran suhina. AMG:n tapaan myös diesel opettaa kuljettajaansa ennakoivaan ajotapaan. Tätä autoa kannattaa kuitenkin ajaa hillitymmin. Jos eteen vasemmalle kaistalle ilmestyy hitaampi ajoneuvo, kannattaa ensin jättäytyä hieman taaemmaksi ja sitten ottaa vauhtia ja ohittaa.

Ajotapa toimii niin hyvin, että ensimmäistä tankkauspysähdystä tarvitaan vasta kello 19 Uttrichshausenissa. Keskinopeus on 125 km/h, ja CDI on suunnilleen tasoissa AMG:n kanssa. Tämän on tankattava jo toisen kerran. Polttoaineen loppumista osoittavan merkkivalon hohtaessa ja viimeisten pisaroiden ollessa putkistossa E 63 pelastautuu Ellwanger Bergen levähdyspaikalle. Takana on 760 kilometriä.

Tavallisesti AMG:ssä on 66-litrainen tankki, mutta testiautossa on lisähintaan saatava 80-litrainen säiliö. Täyttämiseen tarvittiin tällä kerralla yli 79 litraa.

Kaikki on valmiina loppukiriä varten. Se alkaa hieman Ulmin jälkeen. Siellä ei ole mitään nopeusrajoituksia, joten AMG on viimeinkin elementissään. Nyt nopeusmittarin osoitin laskee vain harvoin alle kahdensadan, yleensä se osoittaa 230 km/h tai enemmän. Kun tie on näin tyhjä, 525 hevosvoimasta on hyötyä. Mercedes syöksyy ammuksen tavoin pimeän läpi kohti maalia.

Kello 21.35 AMG rullaa kuraisena Füssenin SB-huoltoasemalle. Ajoaika oli 6 tuntia ja 45 minuuttia eli kaksi ja puoli tuntia navigaattorin laskemaa lyhyempi. Se on hienoa, mutta tärkeämpää on saada tietää, kuinka paljon etumatkaa on saatu CDI:hin verrattuna.

Vastaus tulee yllättävän nopeasti: dieselmersu saavuttaa maalin kello 21.48 eli vain 13 minuuttia myöhemmin. Kaiken lisäksi sen polttoaine on maksanut 184,64 euroa kilpailijaansa vähemmän. Teho ei todellakaan kannata tässä tapauksessa. Muu liikenne ja rajoitukset tekevät sen tyhjäksi.

Füsseniin tulee yö, ja heikosti valaistulla bensa-asemalla on hieman aavemainen tunnelma. Helmikuun apeutta Itävallan rajalla. Myös kaukana etelässä voi olla yksinäistä.

Auto Bild