Klassikon kyydissä: Automatkalla Saksassa DKW F 89:lla

Vuonna 1951 Auto Union toi myyntiin amerikkalaisten puulla verhoiltujen farmariautojen tyylisen mallin, DKW Meisterklasse Universal F 89:n. Se sopii tyylillisesti matkallemme Saksan maaseudulla, jossa on runsaasti puuristikkotaloja.

Autoa kuljettaa Audin vanhojen autojen asiantuntija, teknikko Robert Mayerhöfer (48). Ajamme perässä ja näemme, kun auto pomppii epätasaisella tiellä, ja kuljettajan ylävartalo heiluu jatkuvasti puolelta toiselle. Nyt sitä on jatkunut jo parin tunnin ajan.

Kun Mayerhöfer lopulta nousee ulos autostaan, hänen kasvonsa näyttävät kalpeilta. Niistä näkee, kuinka paljon voimia jatkuva heiluminen vie, ja kuinka rasittavaa on matkustaminen tässä vanhassa autossa.

– Se johtuu tukevista lehtijousista. Ne on tarkoitettu oikeastaan raskaiden kuormien kuljetukseen, vanhojen autojen asiantuntija kertoo. DKW F 89 ei ole pelkästään vanha auto. Se on hieno pieni kuormajuhta, jonka kantavuus on 400 kiloa. Takaistuimet voidaan kaataa erikseen, jolloin muodostuu tasapohjainen tavaratila. Tämä kaikki oli tarjolla jo 60 vuotta sitten.

Dee-Kaa-Ween peräosa on todellinen sensaatio. Ovista alkaen kori on puuta, kuten jo 1920-luvulta alkaen valmistetuissa amerikkalaisissa Woody-mallisissa farmariautoissa. Moottori on kaksisylinterinen ja kaksitahtinen, ja vaihteisto synkronoimaton. Auto Union myi tätä mallia 4285 kappaletta vuosina 1951–1953. Hinta oli 6350 Saksan markkaa.

Ajamme Thüringenissä sijaitsevan Schmalkaldenin ja Harzissa sijaitsevan Stolbergin välistä tietä. Täällä kulkee osa saksalaista matkailureittiä, jonka nimitys on Fachwerkstrasse, Ristikkorakenteiden tie.

Reitin vetovoimasta antaa esimerkin Treffurtin Kirchstrasse, ennen kaikkea talo numero 31. Satoja vuosia sitten valmistunut talo on vino ja käyrä, mutta sillä on silti vanhaa arvokkuutta. Ristikkorakenteista taloa rakennettiin vuosina 1546 ja 1547. Sen pohjakerroksessa sanotaan olleen viinibaari. Nykyisin siinä on punainen portti, punaiset ikkunaluukut ja mustat puuristikot. Talossa toimii ravintola, jonka vanhakielinen nimi Spellstom tarkoittaa viihtyisää huonetta. Myös sen hinnat ovat miellyttävän vanhanaikaisia.

Robert olisi ansainnut jo lepoa, sillä hän on jatkuvasti joutunut tekemään töitä saadakseen DKW:n pysymään toiminnassa. Erään pitkähkön ajorupeaman jälkeen moottorin tehot tuntuvat taas katoavan, ja varsinkin nousuissa vain osa alun perin jo vähäisestä 23 hevosvoimasta on tallella. Meidän on pysähdyttävä toistuvasti, ja yhä uudelleen Mayerhöfer kumartuu DKW:n kaarevan konepellin alle.

Onneksi olemme tähän mennessä jo kokeneet ja nähneet varsin paljon. Esimerkiksi Automobile Welt Eisenach –museon, jossa on vanhoja Wartburg-malleja.

Museon johtaja Klaus-Dieter Fiesinger (59) ei esittele yksinomaan peltiä, vaan hän haluaa selostaa talous- ja yhteiskuntahistoriaa, ja sitä hän pystyy tekemään yrityksen historian kuvailun ohella tuntikausia. Jo 1899 täällä valmistettiin ensimmäinen moottorikäyttöinen kulkuväline. Tallella on myös hienoja yksittäiskappaleita. Esimerkiksi kellarissa on Wartburg 353 Rallye Duo vuodelta 1982. Sen käyttövoimana on kaksi kolmisylinteristä 90 hevosvoiman kaksitahtimoottoria, jotka antoivat huippunopeudeksi 165 km/h.

Olemme myös tutustuneet Adelma Kochiin (57). Hän myy miehensä kanssa historiallisia moottoripyöriä antiikkisessa ristikkorakenteisessa talossa, joka sijaitsee Wanfried an der Werrassa. Rouva tietää todella kaiken näistä vanhoista kulkupeleistä, vaikka hän ei olekaan itse koskaan ajanut moottoripyörää. – Olen oppinut kaiken lukemalla, jotta voin kotona osallistua keskusteluun, nainen sanoo.

Matkamme päättyy hänen pihalleen. DKW tekee lopullisesti stopin, koska sytytyspuola kuumenee liikaa. ­– Vahinko, Robert Mayerhöfer sanoo, kun työnnämme vanhusta kuljetusvaunuun. Ehkä hän on kuitenkin salaa iloinen, kun hänen ei tarvitse enää olla kovien lehtijousien käsittelyssä.

DKW F 89 Universal

Auto Union esitteli jo vuonna 1939 Wanderer W 23 Farmerwagen -farmarin, jonka koriin oli käytetty puuta 1920-luvun amerikkalaisten Woody-mallien tyyliin. Auto on tarkoitettu ensi sijassa vientiin. Sodan jälkeen ajatus herätettiin henkiin, ja yritys esitteli 1951 Frankfurtin autonäyttelyssä DKW Meisterklasse Universal –mallin. Sen tekniikka oli peräisin sotaa edeltävältä ajalta, vuoden 1939 DKW Front F8:sta, ja kori tämän suunnitellusta seuraajasta F9:stä. Siksi tyyppimerkinnäksi tuli F 89.

TEKNISET TIEDOT

Kaksisylinterinen, kaksitahtinen rivimoottori * edessä poikittain * iskutilavuus 684 cm3 * suurin teho 17 kW (23 hv)/4200 r/min * etuveto * moottoriin integroitu kolmiportainen vaihteisto vapaakytkimin * pituus/leveys/korkeus 4060/1520/1570 mm * akseliväli 2450 mm * renkaat 5,50-16 * vannekoko 3,5DJx16 * omamassa 900 kg * huippunopeus 95 km/h * kulutus 9 l/100 km

Hinta Saksassa 1951: 6350 DEM

Auto Bild