Koeajo: Ford Mustang Convertible GT 5.0

Kesähelle ja Shadow Black -värinen avo-Mustang kuuluvat erottamattomasti yhteen. Ja konepellin alla kuuluu olla V8-moottori.

Mustangin kangaskatto taittuu sähköisesti alas noin 20 sekunnissa. Kuomu on yllättäen saksalaista eikä amerikkalaista valmistetta. Erikoisvanteet ovat 19-tuumaiset.
Kangaskattoinen Mustang kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa. Convertiblen erityisvahvuus on ketterissä ajo-ominaisuuksissa ja ruudikkaassa moottorissa.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.

 

Sivutueltaan mainioissa GT-etuistuimissa on sähköinen ristiseläntuki sekä tehokas viilennys ja lämmitys.
Visuaalisesti näyttävä 5.0 V8 (monelle tutummin 302 cid) kirnuaa 418 hv:n tehoin kiitettävästi. Maksimivääntöä järjestyy mukavat 524 Nm. Tuplaputkista välittyvät mureat käyntiäänet kuuluvat kategoriaan ”maista, niin muistat”.
2+2-luonteesta huolimatta myös aikuiset mahtuvat takaistuimille – se tosin edellyttää etuistuinten säätämistä takamatkustajien ehdoilla.
Sporttisten päänäyttöjen hauskuutena on nopeusmittarin teksti Ground Speed (maanopeus). Taustavalaistuksen värin pystyy valitsemaan lukemattomista vaihtoehdoista. Helppotoiminen vakionopeudensäädin sijaitsee ohjauspyörässä.

 

 

Ford Mustangin kangaskatto istuu mittatarkasti, joten korkeapainepesussa sisälle ei tule vesipisaroita. Katto avautuu ja sulkeutuu sähkötoimisesti ripeästi eli noin 20 sekunnissa. Mekaanisesti toimii vain lukitussalpa.

Yllätyksen tuottaa kuomun valmistaja, joka ei olekaan floridalainen yhtiö vaan saksalainen Webasto-Edscha. Webasto tunnetaan Suomessa lähinnä lisälämmittimistä, mutta yhtiöllä on pitkän linjan kattokokemusta jo 50-luvulta alkaen, jolloin se toimitti esimerkiksi haitarikattoja Bentleylle.

Havaijin kielessä ”poni” tarkoittaa muun muassa kruunaamista, joka sekin sopii Mustangin kangaskaton erääksi määritteeksi.

Maantieajossa Mustang Convertible GT 5.0:n matkustamoon pyörteilee ilmaa sivulasit ylhäällä ajettaessa kohtuudella, mutta takaistuimelle sitä tulee toki runsaammin. Etuistuinten taakse kiinnitettävä tuuliohjain olisi sopiva ratkaisu, ja sellainen tulee maahantuojan mukaan tarjolle elokuun lopulla tai syyskuussa. Tuuliohjaimen hinnasta ei ole tietoa. Rantabulevardilla on mukavinta cruisailla kaikki sivulasit alhaalla.

Huolimatta 2+2-paikkaisuudesta ja takapolvitilan näennäisestä nimellisyydestä, Mustang Convertiblessa pystyy matkustamaan neljä aikuista, jos etuistuimet ja selkänojien kallistuskulmat säädetään sopivasti.

Avokorin vääntöjäykkyys oli jo aiemmissa Mustangeissa kohdillaan, mutta nyt sitä on lisätty entisestään. Niinpä Convertiblella on mukava vetää mutkaisia pikkuteitä, koska kori ei elä. Ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma on parhaimmillaan Sport-ajoasetuksella. Heavy-Duty-jousitus maistuu vankalta – ajomukavuudesta tinkimättä. Brembon nelipyörälevyjarrut ovat keulalla jäähdytetyt, ja niissä on kuusimäntäiset jarrusatulat.

Sen pitää olla V8

Toki 2,3-litrainen turbonelikko on teknisesti hieno toteutus, mutta se palvelee parhaiten jossakin muussa korissa, sillä Mustang Convertiblen konepellin alle kuuluu ehdottomasti 5-litrainen pikkulohko-V8. Se tuottaa tässä tapauksessa 418 hevosvoimaa ja vääntömomenttia terveet 524 Nm.

5-litrainen (302 cid) kiertää hienosti etenkin konsolipainikkeesta kytkettävällä Sport-asetuksella. Lisäksi valikosta voi aktivoida Normal-, Sport+-, Race Track- ja Snow/Wet-moodit, joista Race-tilassa kaikki avustava elektroniikka ohitetaan. Line Lock kuuluu tällöin kuvioon, ja silloin takarenkaita pystyy lämmittämään 15 sekunnin ajan: ”That’s what Hot Rodding is all about!”

Fordin omaa tuotantoa oleva 6-portainen 6R80-automaattivaihteisto vaihtaa rauhallisessa ajossa huomaamattomasti. Räväkällä ajotyylillä ajettaessa vaihdot tapahtuvat kuitenkin napakasti. Erityiskehuja ansaitsevat vakiona olevat kaksoisksenonit, sillä sekä lähi- että kaukovalot ovat erinomaiset.

Amerikan ilmapiiriä

Etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen, ja kuljettajan sähkösäätöinen ristiseläntuki on lisäbonus. Molemmissa etuistuimissa on sähkösäädöt, mutta selkänojien operointi tapahtuu mekaanisesti. Jos auto seisoo helteellä katto alhaalla auringonpaisteessa, nahkaverhoiltujen etuistuimien viilennys toimii lyömättömästi.

Takaistuimelle pääsee siirtämällä etuistuimen etummaiseen asentoon ja säätämällä etuselkänojan melko pystyyn asentoon. Jos etuistuimien säädöt ovat ”kohdallaan”, taakse mahtuu jopa kaksi aikuista.

Matkantekoa on omiaan siivittämään varsin jyhkeästi soiva 390-wattinen Shaker Pro -äänentoistojärjestelmä, jonka bassotoisto on kohdillaan. Laitteisto on tätä kirjoitettaessa ainoa tehtaan tarjoama vaihtoehto. Aiemmin ohjelmassa olivat Shaker 500 ja Shaker 1000 (500 W ja 1000 W).

Wikipediassa todetaan ponin määritelmässä, että ”ajoon ponin voi kouluttaa suurikokoinenkin ihminen, sillä pienikin poni jaksaa yleensä vetää hyvin aikuista kärryissä”. Entä sitten, kun Ponille antaa kyytiä 418 Mustang-hevosta?

 

Ford Mustang Convertible GT 5.0

Moottori V8, 4951 cm³, 306 kW (418 hv)/6500 r/min, 524 Nm/4250 r/min,

Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s, huippunopeus 250 km/h

Kulutus 12,8 l/100 km, bensiini 95

CO2-päästöt 289 g/km

Voimansiirto A6, takaveto

Mitat p. 4784, l. 2080, k. 1394 mm, akseliväli 2720 mm, omamassa 1873 kg, tavaratila 332 l, tankki 61 l

Hinta 89 615 euroa