Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä

Ajettavuudeltaan päivitetty 116d on luokassaan varsin hienostunut tapaus. Siinä suorituskyky yhdistyy miellyttävällä tavalla ajotalouteen.

Keulan muotoilu muuttui hillitysti, silti näkyvästi. ajovaloumpiot ovat nyt voimakkaamman oloiset.

Kooltaan 1,5-litraisessa kolmisylinterisessä turbodieselissä on mallinimen mukaisesti tehoa reippaat 116 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi ilmoitetaan mukavat 270 Nm/1750–2250 r/min, mutta alavääntöä saisi silti järjestyä vielä runsaammin, ettei kadunkulmissa tarvitsisi ehtimiseen hakea kakkosvaihdetta.

Maantieajossa 270 Nm riittää hienosti ohituksiin. Start/Stopista emme pidä, sillä se herää jonoajossa turhan verkkaisesti. Kuusiportainen manuaali toimii sujuvasti ja kytkimen liikerata on sopiva. Saimme keskikulutukseksi auton omalla ajotietokoneella 5,2 l/100 km, joka ei ole paha lukema.

Kojelautatoiminnot edustavat perinteisen selkeää BMW-linjausta huipputasoisine mittaristoineen.
Takaosan muotoilu on nyt kookkaampine takavaloineen tuntuvasti urheilullisempi verrattuna edeltäjään.
BMW 116d:n takaistuin ei ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.
Kaksilitrainen turbodiesel vääntää 270 Nm. Kaikkein alinta vääntöä kaivataan silti enemmän.
Muunneltavuus on tasokasta ja takaselkänojat taittuvat käytännöllisesti tasapinnaksi.
Vakiomalliset etuistuimet eivät tarjoa riittävää sivutukea ja istuintyyny on liian laakea. Suosittelemme urheiluistuimien valitsemista.

Ohjauksen keskialuetuntuma jättää moitteettoman tarkan tuntuman ja koska lisäksi GT-ohjauspyörästä saa pitävän otteen, versiota luotsaa maantiellä mielikseen.

Iskunvaimennuksen säädöksi voi valita mukavuuspainotteisen Comfortin, nopeaan ajon Sportin tai sitten Eco-Dynamicsin joka on kaikkein taloudellisin vaihtoehto. Erot säätöjen kesken ovat selkeät. Jousitustuntuma on erittäin laadukas, samalla jämerä sekä sopivan ajomukava.

Rengasmelu kohoaa karkealla asvaltilla suhteellisen voimakkaaksi, mutta kaikkiaan sisämelu pysyy miellyttävänä. Halogeenityyppiset lähivalot ovat suhteellisen tehokkaat, mutta pitkien valokuvio vaikuttaa hieman erikoiselta. Karavaanarille vinkkinä, että BMW 116d:llä on lupa vetää 1500/690-kiloista vaunua.

 

Parhaimmillaan keskimittaiselle

 

BMW 116d:n ovet sulkeutuvat laadukkaan jykevästi, mutta viisiovisen korin ovien mitat jäävät pitkää kuljettajaa ajatellen perin kapeiksi, mikä ilmenee nimenomaan B-pilarien osumisena pitkän kuljettajan tai etumatkustajan hartiaan autosta noustessa.

Kuljettajan paikka on parhaimmillaan keskimittaiselle, muutoin istuimen selkänojaa joutuu pitämään liian pystyasennossa autosta nousemisen helpottamiseksi. Laakea vakioistuin ynnä B-pilarien asemoituminen aiheuttavat sen, että pitkän henkilön on hankala löytää ihanteellista ajoasentoa. Uskomme urheiluistuimien tarjoavan asiaan hyvän osaratkaisun.

Polvitila takaistuimella jää pitkäjalkaiselle äkkiseltään ahtaaksi. Kangasverhoilu on varsin perusluonteinen.

Mittariston päänäytöt ovat BMW:n tapaan esimerkillisen selkeät, joten tästä ei juuri parane. Konsolinäyttö ei mene sähköisesti piiloon, vaan se on kiinteää mallia. Radion ja muiden näyttötietojen operointi tapahtuu perinteisesti konsolin säätöpyörästä.

 

Tehdasnavia yksilöön ei sisälly. Ajotietokoneen käyttöpainike sijaitsee käytännöllisesti vasemman viiksen päässä.

Automaattisen ilmastointilaitteen asteikko ulottuu yllättäen alimmillaan vain 16 asteeseen. Kaikkein kylmintä 10–12 asteen viileää ei siten ole tarjolla kovimmilla helteillä, mutta jostain kohdinhan edullisessa mallisarjassa jouduttaneen tinkimään.

Tavaratilaan sisältyy kaksi ostoskassien kiinnitysverkkoa, joista riittää varmasti jatkuvaa hyötyä. Maksimitilaa kaivattaessa takaselkänojat taittuvat helposti tasapinnaksi, vieläpä kolmessa osassa.

BMW 116d on tietyin varauksin laadukkaan viihtyisä monikäyttöauto.

 

BMW 116d

Moottori R3, turbodiesel, 1496 cm³,

85 kW (116 hv)/4000 r/min,

270 Nm/1750–2250 r/min,

Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s,

huippunopeus 200 km/h

Kulutus 4,1–3,7, l/100 km diesel

CO2-päästöt 97 g/km

Voimansiirto M6, etuveto

Mitat p 4329, l 1765, k 1440 mm,

akseliväli 2690 mm, omamassa 1395 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 52 l

Hinta alk. 28 885 euroa

***1/2