Koeajossa Maserati Ghibli: Nyt on pelimerkit kohdillaan!

Maserati on merkkinä aina ollut mystinen ja kysytty, siitä ei ole epäilystäkään. Millainen on sitten uusin Maserati Ghibli? Auto Bild otti neliovisen urheilusedanin ensikoeajoon.

Uusi Maserati Ghibli on suunnattu esimerkiksi BMW:n 5-sarjan kilpailijaksi. Ghiblin muotoilu on kuitenkin omintakeinen, siitä piti huolen pääsuunnittelija Lorenzo Ramaciotti.
Maserati rakensi uutta Ghibliä varten tuliterän tehtaan, jossa sovelletaan viimeisintä tuotantotekniikkaa, niinpä uusi laatutaso ei ole mikään ihme.
Koeajetussa Maserati Ghiblissä on aivan uudenlaista laatutasoa.
Koeajetussa Maserati Ghiblissä on kahdella turbolla varustettu 410-hevosvoimainen V6 linkitettynä 8-nopeuksiseen automaattivaihteistoon.
Ghiblin matkustamossa on italialaista tyyliä.
Ghiblin takaistuimella on vastaavat tilat kuin BMW:n 5-sarjassa tai Mercedes-Benzin E-sarjassa.

Rakkaus ja murheet kulkevat toisinaan käsi kädessä – ja kukapa siitä paremmin tietäisi kuin toisinaan italoautojen harrastajat? Takavuosina italialaisia autoja haittasivat ruoste ja elektroniikkaongelmat.

Mutta nyt huomio, Tifosit! Vielä on paljon toivoa, sillä pohjoisitalialaisessa Modenan kaupungissa päämajaansa pitävä Maserati julkisti uuden Ghiblin. Malli on hienompi kuin koskaan, ja siihen on aivan tietty selitys: italialaiset rakentavat nyt hyviä autoja.

Kuinka hyviä? Sen selvitimme ensikoeajollamme. Uusi Maserati Ghibli on suunnattu esimerkiksi BMW:n 5-sarjan kilpailijaksi. Ghiblin muotoilu on kuitenkin omintakeinen, siitä piti huolen pääsuunnittelija Lorenzo Ramaciotti. Ehkä muotoilu ei silti ole yhtä omintakeista kuin aikoinaan Pininfarinan pajalta lähtenyt.

Maserati Ghiblin tilankäytössä mukaellaan BMW:n 5-sarjaa ja tilankäyttö osuu myös samaan kuin Mercedes-Benzin E-sarjassa. Maseratin matkustamossa jotkut asiat on suunniteltu hieman huonommin ja jotkut taas paremmin kuin saksalaisissa premium-kilpailijoissa.

Esimerkiksi istuimissa sovelletaan (osittain) kuuluisan italialaisen suunnittelijan Ermenegildo Zegnan silkkimateriaaliverhoilua. Uuden Maserati Ghiblin viimeistely on erittäin laadukasta, sillä kori ei natise huonommallakaan tienpinnalla.

Maserati rakensi uutta Ghibliä varten tuliterän tehtaan, jossa sovelletaan viimeisintä tuotantotekniikkaa, niinpä uusi laatutaso ei ole mikään ihme.

Sitä vastoin moottorin valmistaa konsernisisar Ferrari, Maranellossa. Kyseessä on moottoriksi suorastaan jalokivi, onhan kyseessä tuplaturbolla varustettu V6, jonka käyntiäänet miellyttävät korvaa kaikissa ajotilanteissa. Vain harvoin tämän luokan sedan tuntuu yhtä urheilulliselta.

Mittasimme keskikulutukseksi 13,5 l/100 km. Polttoaineena käytetään 98-oktaanista.

Ärhäkkää moottoria säestää sporttinen alusta, joka ei kuitenkaan tunnu liian kovalta. Maserati osoittaa täten hallitsevansa myös adaptiivisen jousituksen.

Kyseessä on jatkuvalla nelivedolla varustettu urheilusedan, jolla halutessaan pystyy vaikka driftaamaan, joka omien kokemustemme nojalla onnistuu lähinnä vain vastaavalla Porschella.

Business-sedan on harvoin koeajossamme tuntunut yhtä miellyttävältä, ja lopuksi on pakko kertoa hyviä päätösuutisia: Maseratin rakastumisesta ei enää tarvitse kärsiä.

 

 

Tekniset tiedot Maserati Ghibli S Q4

Moottori V6, tuplaturbo

Sijainti edessä pitkittäin

Venttiilit/nokka-akselit 4 per sylinteri/4

Jakopää ketju

Iskutilavuus 2979 cm³

Suurin teho kW (hv)/r/min 301 (410)/5500

Suurin vääntö Nm/r/min 550/4500

Huippunopeus 284 km/h

Vaihteisto 8-port. automaatti

Vetotapa jatkuva neliveto

Jarrut e/t levyt/levyt

Testiyksilön rengaskoko e. 245/40 – t. 285/35 R 20 Y

Rengastyyppi Pirelli P Zero

Päästöt CO2 226 g/km

Keskikulutus* 14,1/7,1/9,7 l

Polttoainesäiliö/oktaaniluku 80 l/98-okt.

Kylmäaine R1234yf

Ohiajomelu 71 dB (A)

Vetopaino jarrullinen/jarruton ei sallittu

Tavarasäiliö 500 l

P/L/K 4971/1945-2100**/1461 mm

* kaupunki/maantie/yhdistetty l/100 km; ** leveys ulkopeilein

 

Mittaustulokset

Kiihtyvyys

0–50 km/h 1,9 s

0–100/130 km/h 5,0/7,9 s

0–160/200 km/h 11,6/18,7 s

Ohituskiihtyvyys

60–100 km/h 2,6 s

80–120 km/h 3,4 s

Omamassa/sallittu kuorma 2098/432 kg

Painonjakauma e./t. 52/48 %

Kääntöympyrän halkaisija v./o. 12,3/12,4 m

Jarrutusmatka

nopeudesta 100 km/h kylmänä 34,3 m

nopeudesta 100 km/h lämpimänä 33,8 m

Sisämelu

50 km/h 61 dB (A)

100 km/h 68 dB (A)

130 km/h 71 dB (A)

Testikulutus – CO2 13,5 l – 320 g/km

Toimintamatka 590 km