Koeajossa Renault Talisman: Uudenlaista taikaa

Tutustuimme uuteen Talismaniin, joka oli varustettu nelipyöräohjauksella. Renault-uutuuden on tarkoitus olla kova kilpailija esimerkiksi VW Passatille ja Ford Mondeolle.

Talsimaniin saa valinnaiseen 4Control-nelipyöräohjauksen.

Wikipedian mukaan ”talismaani” on ”taikaesine, joka on pyhitetty joko tuomaan onnea tai suojelemaan pahalta”. Renaultin viime vuon­na esittelemä täysin uusi D-seg­mentin Talisman täyttää Laguna jättämän aukon. Suomeen Lagu­naa ei ole tuotu enää muutamaan vuoteen.

Koeajoauto oli varustettu neli­pyöräohjauksella, joka ei ole aja­tuksena uusi. Nelipyöräohjauksen ensimmäinen aalto saapui 80- ja 90-lukujen taitteessa. Eniten ne­lipyöräohjattuja malleja oli Hon­dalla, Mitsubishilla, Mazdalla ja Nissanilla. Renaultilla oli oma 4-pyöräohjausjärjestelmä hieman myöhemmin – tiettävästi vuo­teen 2008 saakka – Lagunassa.

Nelipyöräohjaus (4Control) ei ole Talismanissa vakiovaruste – sen saa määrättyihin versioi­hin – mutta se on erittäin mie­lenkiintoinen ajoturvallisuut­ta ja ketteryyttä lisäävä ratkaisu. Ohjaavat takapyörät toimivat eri ajotilanteissa eri tavalla. Taskupy­säköinnissä ne kääntyvät vastak­kaiseen suuntaan kuin etupyörät, mutta esimerkiksi moottoritiellä ohitustilanteessa etu- ja takapyö­rät kääntyvät samaan suuntaan ja parantavat ajovakautta.

Talisman on mainio maantieauto. Nelipyöräohjauksen ansiosta se on ketterä paitsi mutkaisilla teillä, myös kaupunkien ja parkkihallien ahtaikoissa.
Premium-tasoinen kojelauta edustaa uudenlaista Renault-tyyliä. USB-liitäntä löytyy hakematta konsolista.
Ajoasennon säätää helposti varsin hyväksi, mutta etureunan kallistus¬säädöstä ja tehokkaammasta ristise-läntuesta ei olisi haittaa.
Takaistuimella viihtyvät myös pitkäjalkaiset matkustajat.
Talismanin 1,6-litraisen turbonelikon teho on 200 hv ja vääntö 260 Nm.

 

Kääntyvien takapyörien kul­maa on vaikea havaita silmil­lä, mutta mutkaisella pikkutiel­lä nelipyöräohjauksen havaitsee kartingautomaisen nopeana oh­jautuvuutena. Talisman myös kääntyy oman akselinsa ympäri hämmästyttävän pienessä tilassa. Sähköisesti tehostetun ohjauk­sen keskialuetuntuma on etenkin sport-ajoasetuksella riittävän täs­mällinen.

200 hevosvoimaa ja runsas turvavarustus

Talisman TCe 200:ssä pystyy säätämään iskunvaimennusta, ohjausvastetta ja vastaavuutta kaasuun. Valinta tapahtuu näyt­tövalikosta. Myös moottorin ää­nensävyä pystyy muuttamaan tavallisen ja lievästi sporttisem­man kesken. Valittu sport-asetus palautuu normaaliksi seuraavan käynnistyksen yhteydessä, ellei kuljettaja hyväksy sen pitämistä ennallaan kosketusnäytön viestin kuittaamisella. Onneksi järjestel­mä kysyy asiaa eikä automaatti­sesti heitä toimintoa comfortille.

Suorasuihkutuksella toteutettu 1,6-litrainen turbonelikko tuot­taa tehoa mallimerkinnän mu­kaisesti 200 hevosvoimaa. Teho­varannot riittävät kiihdyttämään automaatti-Talismanin satasen nopeuteen 7,6 sekunnissa. Suurin vääntölukema 260 Nm saavute­taan jo käyntinopeudella 2 500 r/ min, joten kone vastaa hanakasti kaasupolkimen liikkeisiin. Noin 1,5-tonnisen TCe 200:n luvataan taittavan varttimailin 15,6 sekun­nissa. 7-portainen EDC-kaksois­kytkinvaihteisto vaihtaa siististi.

TCe 200:n yhdistetty EU-kulu­tus on 5,6 l/100 km. Koeajon aika­na auton ajotietokone kertoi ku­lutukseksi 6,1 l/100 km.

Ajovalot ovat melko hyvät. LED Pure Vision -lähivalot (+791 e) valaisevat pimeällä pikkutiel­lä aivan kohtuullisesti, mutta led-kaukovalot ovat lähivaloja te­hokkaammat. C:n muotoiset led-huomiovalot ovat näyt­

tävät. Automaattinen kaukovalo­toiminto mahdollistaa kaukova­lojen jatkuvan käytön ilman, että vastaantulijat sokaistuvat. Aktii­vinen pysäköintiavustin mahdol­listaa tasku-, vino- ja ruutupysä­köinnin.

Premium-luokan sisätilat

Pehmeällä materiaalilla päällys­tetty Talismanin kojelauta näyt­tää selkeästi premium-henkisel­tä. Selkeä mittaristo, joka ilmettä pystyy muuntelemaan, ja iso kos­ketusnäyttö synnyttävät positii­visella tavalla rennon amerikka­laistyylisen yleisilmeen.

Iso 8,7-tuumainen kosketus­näyttö ja R-Link 2 -tietoviih­dejärjestelmä ovat Intens-va­rusteluversion selkeitä etuja. Edullisemmissa Talisman-mal­leissa on 7- tai 4,3-tuumainen näyttöruutu. R-Link 2 sisältää myös amerikkalaisen Bose Sur­round Sound -äänentoistojärjes­telmän varustettuna 13 kaiut­timella – on muuten tasokasta kuultavaa (+1 194 e).

Leveässä keskikonsolissa on automaattiversiossa iso, jäähdy­tetty säilytyslokero ja pari mu­kitelinettä. Hansikaslokero on 8-litrainen. Lisäksi etuovikote­loissa on tilaa 1,5-litraiselle vir­vokepullolle, ja takana on 2-lit­rainen lokero.

Matkustamoon saadaan erityis­tä business-henkeä testiyksilös­sä olleella Luxury Pack -paketilla (+3 841 e). Käytännölliseen ja hyö­dylliseen pakettiin sisältyy nah­kaverhoilu, kuuteen suuntaan sähköllä säätyvät ja viilennyk­sellä varustetut etuistuimet sekä erittäin selkeästi myös valoisalla näkyvä tuulilasinäyttö.

Etuistuimien sivutuki on asi­allinen, mutta pitkäjalkainen jää kaipaamaan etureunan kallis­tussäätöä. Lisäksi sähköinen ris­tiseläntuki on puutteellinen, ja jotkut matkustajista kaipasivat erittäin kestävältä vaikuttavaan nahkaverhoiluun hieman pehme­yttä. Plussaa tulee etuistuimen selkähieronnasta, jonka eri toi­minnot löytyvät kosketusnäytön valikosta. Ristiselän hierontaa te­hokkaampi toiminto on niin sa­nottu mukavuustoiminto.

Takaistuimelle on helppo men­nä, ja takana on pitkäjalkaisel­lekin tarpeeksi polvitilaa. Myös

takapäätila on riittävä. Sedaniksi Talismanissa on reilun kokoinen tavaratila, sillä 608 litraa edustaa luokkansa parhaimmistoa.

Turvajärjestelmistä mainit­takoon aktiivinen hätäjarru­tusjärjestelmä, mukautuva va­kionopeussäädin, varoittava kaistavahti sekä oivallinen turva­välihälytys, joka toimii ajonope­uksilla 30–200 km/h.

 

 

Renault Talisman TCe 200 Intens 4Control EDC7

Moottori R4, turbo, 1618 cm³,

147 kW (200 hv)/6000 r/min,

260 Nm/2500 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 237 km/h

Kulutus 5,6 l/100 km, 95E

CO2-päästöt 130 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p. 4850, l. 1870, k. 1460 mm, akseliväli 2810 mm, omamassa 1505 kg, perävaunumassa 1500/750 kg, tavaratila 608 l, tankki 51 l

Hinta 43 380 euroa