Komea tapa tuunata uusi Audi R8

Audi R8 kuuluu niihin superautoihin, joita erilaiset virityspajat lähtevät mielellään kohentelemaan vieläkin hätäisemmiksi, suorastaan keskenään kilpaillen. Totuushan nimittäin on, ettei viritetty auto koskaan tule harrastajan silmissä täysin valmiiksi.

Audi R8 kuuluu superautoihin, joita erilaiset virityspajat lähtevät mielellään kohentelemaan vieläkin hätäisemmiksi, suorastaan kilpaillen. Totuushan nimittäin on, ettei viritetty auto koskaan tule harrastajan silmissä täysin valmiiksi, vaan parantamisen varaa riittää aina.

"Ylikansallinen" virittäjäverstas O.CT Tuning, eli Oberscheider Tuning, majailee yllättäen sekä Itävallan Lustenaussa että Sveitsin Widnaussa. He saivat kutsun jatkojalostaa Audin 420 hevosvoiman 4.2i V8 -moottoria mekaanisen ahtimen voimin.

Lääkkeiksi määrättiin muun muassa Black Compressor -ahdin sekä tehostettu kampikammion tuuletus. Lisäksi moottorinohjausjärjestelmän ECU-laitteeseen vaihdettiin toki sopivampaa softaa. Firma antaa ahtimelle kuulemma vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta.

Päälle päätteeksi autoon pultattiin uusi, hienosti messuava rosteripakoputkisto. No, millaiselta  suorituskyky vaikuttaa konversion jälkeen?

Tehot saatiin suhteellisen miedoin muutoksin kiekaisemaan 565 hevosvoimaan ja maksimivääntö 560 Nm tasoon. Satasen kiihdytys lyheni reilut puoli sekuntia verrattuna sarjatuotantopainokseen. Nollasta 250 km/h auto kiihtyy vain 24 sekunnissa...