Kompaktissa perheautossa on 650 hv – mistä on kysymys?

Saksalainen virityspaja HPerformance tunnetaan lähinnä Volkswageniin ja Porscheihin tekemistään virityksistä. Tällä kertaa käsittelyyn otettiin nelossarjan VW Golf R32, ja projektia johti yhtiön pomo Tobias Häfner.

Pakoputkistossa on läppäventtiilijärjestelmä, joka korostaa upeasti R32/30:n möreitä käyntiääniä.

Perheautossa – tai siis oikeammin perhekäyttöönkin sopivassa urheiluautossa...

Joka tapauksessa, Baden-Württembergissä majaansa pitävällä HPerformancella on pitkän linjan kokemus virittämisestä.

Iskutilavuudeltaan alkujaan 3,2-litraiseen, valinnaisesti 500–650 -hevosvoimaiseen kuutoseen (VR6, jossa sylinterien välinen kulma on pieni)) asennettiin takokampiakseli, jonka tuloksena uudeksi iskutilavuudeksi saatiin tasan kolme litraa.

Siksi moottoria kutsutaan epävirallisella tunnuksella “R30”.

Vaikka muutos heikensi hiukan vääntömomenttia, moottorin kierrosherkkyys koheni tuntuvasti. HPerformance asensi moottoriin Precision-PT6235 -turboahtimen.

Koneeseen laitettiin myös lisäpolttoainesäiliö polttoaineen saannin varmistamiseksi kaikissa olosuhteissa, sekä ylimääräinen bensiinipumppu.

HPerformance räätälöi ahtoilman jäähdyttimen ja erinäisiä muita komponentteja, eli sarjatuotanto-osia tässä autossa ei esiinny.

Pakoputkistossa on läppäventtiilijärjestelmä, joka korostaa upeasti R32/30:n möreitä käyntiääniä.

Myös jarrut uusittiin täydellisesti. Edessä on 356 mm ja taka-akselilla 304 mm levyjarrut. Iskunvaimentimiksi valittiin säädettävät Bilstein-16 -tyyppiset.

Kallistuksenvaimentimista vastaa H&R.

Tavaratilassakin on hiilikuitua, ja selvää lienee, että HPerformance loihti autoon erikoissisustuksen. Myös jauhesammutin kuuluu kuvioon.

Muutostyöt maksavat Saksassa noin 20 000 euroa.