Kova juttu: käytetty superhalpa kesäauto Saksasta 50 eurolla!

Saksan Auto Bild hankki kaikkien aikojen halvimmaksi käytetyksi autokseen testimielessä 1993-mallisen Fiat Cinquecenton ja maksoi siitä naurettavat 50 euroa. Yksilön avulla on tarkoitus selvittää tulevan vuoden mittaan, kuinka taloudellisesti auton voi hankkia ja sellaisella ajaa. Luvassa on siis erittäin mielenkiintoisia hetkiä.

Saksan Auto Bild hankki kaikkien aikojen halvimmaksi käytetyksi autokseen testimielessä 1993-mallisen Fiat Cinquecenton vain 50 eurolla. Pyyntöhinta oli 365 euroa, joten hinta putosi aika sopivasti ja erotuksella saa hankituksi melkoisesti varaosia.

Yksilön avulla onkin tarkoitus selvittää tulevan vuoden mittaan, kuinka taloudellisesti toimintakuntoisen henkilöauton voi ylipäätään hankkia ja miten taloudellisesti sellaisella pystyy ajamaan. Luvassa on mielenkiintoisia "käytettyjä hetkiä"!

Juttusarja antaa samalla vinkkiä mahdollisuudesta lentää halvalla Suomesta Saksaan, etsiä sieltä hyvällä onnella (ja taidolla) vaikkapa samanlainen superhalpa Fiat kesäautoksi ja tuoda se ajamalla Suomeen.

Reissuhan palvelee samalla jännittävänä lomamatkana – sillä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Missä kunnossa Auto Bildin Fiat Cinquecenton tekniikka tätä nykyä on? No, sanotaan, että auto kyllä kulkee. Sitä on huollettu säännöllisesti ja se on palvellut yhdellä naisomistajalla.

Aiomme hankkia autoon tarvittavia osia todennäköisesti romiksilta sekä asentaa ne itse.

40-hevosvoimainen nelikko toimii pitkästä seisomisesta huolimatta hyvin, muitta kuluttaa vettä, sillä sylinterikannen tiiviste on vaihdettava. Eikä pelkästään ilmansuodatin ole vaihtokunnossa, vaan koko puhdistinkotelo on tiensä päässä.

Ruoste ei yleisesti ottaen kuulu Cinquecenton ongelmiin, vaikka kyllä ruostetta löytyy alustasta, vieläpä useasta kohdin. Aika paljon pystyttäneen hoitamaan kuntoon teräsharjalla ja suojamaalilla. Onneksi kyseessä on sinkittyä peltiä.

Jos auton takapää tuntuu veltolta, ovat iskunvaimentimet kuluneet loppuun. Myös kuluneet pyöränlaakerit lukeutuvat pienen italialaisen tuottamiin päänsärkyihin.

Kaikki renkaat on nekin pakko heti vaitaa uusiin, mutta 145/70 R 134 -kokoiset saa tässä tapauksessa esimerkiksi Saksasta 30 euroa kappale.

Juu, unelma-autot ovat jotain ihan  muuta, mutta silti täm,ä projekti viehättää kaikessa yksinkertaisuudessaan tavattomasti...

Paul-lempinimen saanut auto on hieman pintakolhuinen, mutta osiltaan täydellinen. Moottori toimii, samoin valot, eikä pakoputkisto vuoda. Kiinnostavaa!

Kuka pistää Suomesta paremmaksi? Tässä haastetta! Yksilöitä voi Saksasta kyllä löytää, kun jaksaa etsiä ja olla paikan päällä, nopeassa lähtövalmiudessa.

 

Karkea kustannusarvio testin alussa:

Fiat Cinquecento 50 e

Sylinterikannen tiiviste 35 e

Ilmansuodatinpanos 10 e

Ilmansuodatinkotelo 5 e

Pääjarrusylinteri 30 e

Ulkopeili 5 e

4 x uudet renkaat 120 e

Katsastus Saksassa 90 e

 

 

TEKNIIKKAA

Fiat Cinquecento 0.9 i.e.

Mottori: rivi-4, edessä poikittain

Venttiilit/nokka-akselit: 2 per sylinteri/ 1

Iskutilavuus: 899 cm3

Teho kW (hv)/r/min: 29 (49)/5500

Suurin vääntö Nm/r/min: 65/3000

Huippunopeus: 140 km/h

0-100 km/h: 18,0 s

Vaihteisto: 5-nop. manuaali / etuveto

Polttoainesäiliö: 35 l

Pituus/leveys/korkeus: 3225/1485/1435 mm

Tavaratila:     185-810 l

Omamassa/sallittu kuorma     710/440 kg

Tehtaan keskikulutus     6,1 l/100 km

CO2-arvo     145 g/km

 

Auto Bild