KTM X-Bow: Tämä ohjus kiihtyy sataan alle neljän sekunnin!

Lastuvirityksiin ja kaikenlaiseen muuhun moottori- ja alustaviilaukseen erikoistunut paja nimeltä Wimmer toimii Saksan Solingenissa. Nyt paja julkistaa jälleen nopeaa materiaalia.

KTM X-Bow -mallien ajo-ominaisuuksia on Wimmer-virityksen avulla kohennettu esimerkiksi parantamalla maaefektiä.

Moottori- ja alustaviritysten ohella ohjelmistossa ovat myös esimerkiksi käsintehdyt rosteriset pakoputkistot sekä erikoistehokkaat jarrut.

Wimmer pyrkii räätälöimään jokaisen tekemänsä autoyksilön moottorin asiakkaan vaatimusten mukaiseksi käsityönä. Tässä on tärkeänä apuna DynoJet-jarrupenkki.

KTM puolestaan valmistaa X-Bow -superautoa, jonka Wimmer päätti ottaa jatkojalostuksen kohteiksi.

X-Bow GT:n tapauksessa Wimmer asensi metallisen katalysaattorin, teki muutoksia turboahtimeen, asensi korkeapaine-bensiinipumpun ja tehovirtaavan Wimmer-pakoputkiston.

Moottorin sisällä on paljon muitakin erikoisosia, samaten alustassa. Jättimäisessä Wimmer Evo 2 -hiilikuitusiivekkeessä on säädettävä läpät.

KTM X-Bow GT:n alkuperäinen teholukema 285 hevosvoimaa (210 kW) ja maksimivääntö 420 Nm on korotettu numeroihin 485 hv (357 kW) sekä 520 Nm.

Vertailun vuoksi erittäin nopea Mercedes-Benz AMG 45 kehittää litratehoa "vain" 180 hv/l, kun taas Wimmerin virittämä X-Bow GT tuottaa litratehoksi 242,5 hevosvoimaa.

Aika huomattava määrä varsinkin, kun omamassaa kertyy vain 850 kiloa.

Teho-painosuhteeksi mainitaan 1,75 kg/hv ja sivuttaiskiihtyvyydeksi katurenkain 1,5 G.

Näillä eväin nollasta sataan taipuu alle neljään sekuntiin ja huippunopeudeksi saadaan 255  km/h.

Ajo-ominaisuuksia on kohennettu esimerkiksi parantamalla maaefektiä.

KTM X-Bow R -versiosta Wimmer taikoi tehoa 455 hevosvoimaa (335
kW), maksimiväännön asettuessa 500 Nm tasolle. Normaaliversion arvot ovat 300 hv (220 kW) sekä 400 Nm.

Huippunopeutta 785-kiloiselle X-Bow R:lle luvataan 248 km/h ja tähänkin malliin saa Wimmer Evo 2 -siivekkeen.

Lisävarusteena ovat tarjolla kilpakytkin sekä tasauspyörästön lukko. Renkaiden vaihtoa radalla nopeuttaa keskusmutterin käyttö.

Kaikkiin versioihin saa lisähintaan myös useita hiilikuituosia.

Sokerina pohjalla on KTM X-Bow RR, joka on todellinen ohjus – sitä ei tosin saa katukilpiin. RR tarjoaa tehoa 370 hevosvoimaa (272 kW).

Kaikkiin versioihin on kuulemma tarjolla vielä runsas määrä muiat virityskomponentteja.

Katso samalla, miten tavallinen KTM X-Bow GT mittelee videolla voimia McLaren 12C Spideria vastaan.