Kuin luotu taksiin: Hyundai i40 Sedan

Aiemmin esitelty Hyundai i40 Wagon sai seurakseen Barcelonan autonäyttelyssä vastikään esitellyn i40 Sedanin, jotka molemmat korvaavat Sonatan. Farmarin tapaan myös Sedanissa nautitaan pitkästä 2770 mm akselivälistä, joka merkitsee huomattavia jalkatiloja takaistuimella.

Aiemmin esitelty Hyundai i40 Wagon sai seurakseen Barcelonan autonäyttelyssä vastikään esitellyn i40 Sedanin, jotka molemmat korvaavat Sonatan. Farmarin tapaan myös Sedanissa nautitaan pitkästä 2770 mm akselivälistä, joka merkitsee huomattavia jalkatiloja takaistuimella.

Uuden i40 Sedanin myynti alkaa Euroopassa loppuvuodesta, ja Suomeen versio saadaan vuoden 2012 ensimmäisten kolmen kuukauden kuluessa. Wagon puolestaan ilmaantuu Suomeen jo tänä syksynä. Mallien hinnat julkistetaan aikanaan.

Monipuolisiin varusteisiin sisältyvät esimerkiksi älykäs pysäköintitutka, kaistavahti, Bluetooth hands free ääniohjauksella, navigaatiojärjestelmä sekä peruutuskamera. Mukavuutta ovat omiaan tuomaan sähköinen käsijarru, lämmitettävät sekä alastaitettavat takaistuimet, lämmitettävä ohjauspyörä sekä automaattinen tuulilasin huurteenpoisto.

Varusteluettelosta löytyvät myös Xenon-ajovalot. Tehtaalta on saatavilla myös etuistuinten viilennyspuhallus, joka toivon mukaan tulee valinnaiseksi Suomeenkin.

i40 Sedanin tavaratilan kooksi ilmoitetaan 503 litraa. Autolle myönnetään viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, viiden vuoden tieturva sekä viiden vuoden veloituksettomat kuntotarkastukset määräaikaishuoltojen välillä.

Turbodieselit ovat molemmat muuttuvageometrisella ahtimella ja hiukkassuodattimella varustettuja 1,7-litraisia, joista pienempään 85 kW (115 hv) versioon sisältyy Start & Stop -järjestelmä. Suurinta vääntömomenttia tälle muunnokselle luvataan 260 Nm/4000 r/min ja vaihteistona on kuusiportainen manuaali. Isompi1.7 CRDi tuottaa 100 kW (136 hv) ja vääntää 325 Nm/4000 r/min. Vaihteistoksi saa joko kuusiportaisen manuaalin tai kuusiportaisen automaatin.

Bensiininelikoista 1.6 GDI:ssä on Start & Stop, ja suorasuihkutusmoottorista saadaan 99 kW (135 hv)/6300 r/min. Etevin vääntöarvo merkitään 164 Nm/4850 r/min. Isompi 2.0 GDI tarjoaa 130 kW (177 hv)/6500 r/min ja vääntää 213 Nm/4700 r/min. Pienempään GDI:hin saa ainoastaan kuusivaihteisen manuaalin, isompaan lisäksi kuusivaihteisen automaatin.

Kulutuslukemiltaan 1.7 CRDi (115 hv) vie keskimäärin 4,3 l/100 km, isompi CRDi 4,5 l/100 km ja bensiinimoottoreista 1.6 GDI kuluttaa tasan kuusi litraa sekä 2.0 GDI 6,8 l/100 km.

Vakiovarusteina i40 Sedanissa seuraavat ESC- ja VSM-ajovakaudenhallintajärjestelmät, ABS-jarrut, mäkilähtöavustin, hätäjarrutustehostin sekä ESS-hätäjarrutusvaroitin. Turvatyynyjä on kaikkiaan yhdeksän kappaletta: etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt edessä ja takana, turvaverhot ja kuljettajan polviturvatyyny. Hyundai odottaa i40-mallin saavuttavan täydet viisi tähteä Euro NCAP törmäystestissä.

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen, Barcelona