Kuka rakensi nopeamman version Bemarin uudesta 650 Coupésta?

AC Schnitzerin virittämänä BMW:n väkivahvasta 650 Coupesta saadaan vieläkin terävämpi. Auto Bild teki ensikoeajon entistä vielä paljon voimakkaammalla pippurimyllyllä. Yhtiön päätestikuljettaja sekä tuotekehittäjä, Manfred Wollgarten, nousee tyytyväisenä autosta ja kertoo: Se kulkee kuin unelma!

AC Schnitzerin virittämänä BMW:n väkivahvasta 650 Coupesta saadaan vieläkin terävämpi. Auto Bild teki ensikoeajon entistä vielä paljon voimakkaammalla pippurimyllyllä. Yhtiön päätestikuljettaja sekä tuotekehittäjä, Manfred Wollgarten, nousee tyytyväisenä autosta ja kertoo:

– Se kulkee kuin unelma, ja moottori on loistava. Paha sanoa, missä mielessä M6 voisi olla tätä parempi. Mutta kannattaa muistaa, ettei moottoria ole vielä hiottu lopulliseen muotoonsa.

Sellaisia mietteitä ekalta testiajolta, ja jo pelkästään auton näkeminen tuo riemukkaan tunnelman: etu- ja takaspoilerit, kormattu jäähdytinsäleikkö sekä 21-tuumaiset erikoisvanteet edustavat tyypillistä Schnitzer-lookia.

Kuvioon kuuluvat toki kaksi Sports Trim -pakoputkenpäätä, jotka silaavat uuden, tehokkaasti virtaavan pakoputkiston. Ohjaamoon on laitettu hieno Schnitzer-ohjauspyörä sekä iDrive-säädin.

Mutta nyt on nähty riittämiin silmänruokaa. Taitaa jo olla korville suunnatun moottorimusiikin aika! 6-sarjan Coupén GT-luonne herää henkiin jo 8-vaihteisen automaattilaatikon automaattitoiminnolla. Erikoisvanteet ja urheilullinen jousitus sopivat täydellisesti yhteen BMW:n tehtaan omien, elektronisten iskunvaimentimien kanssa.

Seuraavaksi ei muuta kuin seuraavista liikennevaloista moottoritielle. Sitä ennen iskunvaimennussäädöksi valitaan konsolipainikkeesta Sport-asento, ja siirretään automaattivaihteiston valitsin kaavion manuaalikäytölle.

Tässä vaiheessa Schnitzer alkaa ärjyä kuin vihainen petoeläin. Konepellin alla on käytettävissä 540 hevosvoimaa sekä muhkea 750 Nm maksimivääntö. Vertailun vuoksi, sarjatuotantomallissa tehoja saadaan  408 hv ja parasta sitkeyttä 600 Nm. Uudet lukemat varmistavat tehdastakin rajumman suorituskyvyn.

Momentinmuuntimella toteutettu upea automaatti toimii melkein kuin kaksikytkinvaihteisto, jokaisen vaihtotapahtuman saadessa aikaan mukavan pamauksen pakoputkistosta. Lisävarusteisesta tasauspyörästön lukosta on etua tiukoissa mutkissa sekä nopeissa kiihdytyksissä.

Miten nopeasti Schnitzerin Kuutonen sitten kiihtyy? 0–100 km/h taipuu 4,3 sekuntiin vakiomallin 4,9 sekunnin sijaan, ja Saksassa, jossa huippunopeus yleensä rajoitetaan elektronisesti 250 km/h tasolle, on tässä tapauksessa pystytty mahdollistamaan aidot 325 km/h huiput.

 

Auto Bild

AC Schnitzer 650i

Moottori    V8, kaksi turboahdinta

Iskutilavuus     4395 cm³

Suurin teho kW (hv)/r/min     397 (540)/5800

Suurin vääntömomentti Nm/r/min     750/3000–3500

Vetotapa     takaveto

Vaihteisto     8-portainen automaatti

Kiihtyvyys 0–100 km/h    4,3 s

Kiihtyvyys 0–200 km/h     13,5 s

Huippunopeus     325 km/h