Kuljettaja: Muista säätää oikea istuma-asento!

Ei ole yhdentekevää, miten kuljettaja autossa istuu. Moni ajaa täysin vääräoppisesti istuen, ja istuma-asennolla voi olla suuri merkitys siihen, miten selviää mahdollisesta kolarista.

Liikenneturvan mukaan huono ajo-asento voi viedä kolaritilanteessa jopa hengen. Onko siis oma ajo-asentosi oikea? Oikea ajo-asento tuntuu mukavalta ja rennolta ja hallintalaittei-siin on ulotuttava kurkottelematta. Asennon on oltava sellainen, että myös peileihin näkee kurkottelematta.

Ruotsalaisen VTI:n tutkimus osoittaa, että oikea ajo-asento saattaa pelastaa henkesi kolarissa. Nokkakolarissa voi 70 km/h nopeudessa selvitä hengissä, jos istuu oikein. Väärin istuva taas voi menettää henkensä jo 45 km/h nopeudessa. Säädä siis istuma-asento oikeaksi sekä mukavuuden että turvallisuuden kannalta.

Säädä selkänoja niin, että istut selkä mahdollisimman suorana. Jos istuimen selkänoja ei ole tarpeeksi pystyssä, lantiovyöhön kohdistuu kolaritilanteessa enemmän törmäysvoimaa, eikä olkavyö pidä istujaa paikallaan. Myös riski vöiden ali liukumiseen lisääntyy. Jos lantiovyö nousee vatsan päälle, sisäelinvammojen todennäköisyys kasvaa.

Istu siten, että jalat ovat kevyesti koukussa. Jos jalat ovat suorana, voi helposti saada lantio- tai reisiluuvammoja. Turvavyö on myös tärkeää laittaa oikein. Lantiovyö tulee asettaa kulkemaan lantion päältä ja olkavyö olkavarren keskeltä. Vyön on oltava mahdollisimman kireällä. Jos sinulla on päällä paksut talvivaatteet, kannattaa takki avata vyön kohdalta.

Istuimen pääntuen säätäminen on tärkeää. Whiplash-vamman eli niskan retkahdusvamman voi välttää, jos pääntuki on oikeassa kohdassa. Sen yläreunan on oltava päälaen tasalla ja korkeintaan 4 cm etäisyydellä takaraivosta.

Etäisyys ohjauspyörään sekä oikeaoppinen ote ohjauspyörästä vaikuttavat osaltaan turvallisuuteen. "Varttia vaille kolme" -ote on oikeanlainen.

Muista myös säätää istuimen korkeus siten, että autosta näkee mahdollisimman hyvin ulos.

J. Peltonen