Kun haluat pikkubussin kulkevan 252 km/h – kylmää kyytiä kuudelle

Saksasta löytyy hätäisiä pikkubusseja, joista yhtenä esimerkkinä nopea VW-pohjainen MTM-virityspajan rakentama T5. Se kiihtyy sataan vain 5,2 sekunnissa.

Olisi ehkä hienoa vähän kirittää erästä Audi RS-nelosta moottoritiellä, mutta välille mahtuu moottoripyörä. No, onneksi se siirtyy viereiselle kaistalle 220 km/h vauhdissa.

Painan kaasupoljinta hieman syvemmälle konehuoneeseen ja ammun ohitse Audista. Iloa riittää vain hetken, sillä pian olen jo poistumisrampin kohdalla. On tämä melkoinen peli, tämä MTM T500. Se tarjoaa unohtumattomia ajoelämyksiä, vaikka saattaa näyttää hieman itse rakennetulta. Sen ohjaamossa tekee mieli kuunnella saksalaista country-musiikkia...

Moottori mahtuu ihme kyllä konetilaan ilman kenkälusikkaa. Vain öljypohjaa jouduttiin muokkaamaan.

 

 

Myös DSG-vaihteistoa eli automatisoitua käsivaihteistoa jouduttiin modifioimaan kasvaneita tehoja silmällä pitäen. Vaihtokohdat ohjelmoitiin uusiksi.

Vaihtokohtien optimoinnin ohella Launch Control -järjestelmä mahdollistaa kiihtyvyyden 0–100 km/h vain 5,2 sekunnissa, joka vastaa esimerkiksi BMW:n M3-mallia.

Toisaalta asian voi ajatella niinkin, että MTM T5 on satasen kiihtyvyydeltään peräti 4,7 sekuntia nopeampi kuin 204-hevosvoimainen vakio-T5.

MTM T5 ottaa huippunopeutta huimat 252 km/h eli 55 km/h kovempaa kuin tavanomainen T5. Sellaisissa nopeuksissa ilmanvastus on jo pakettiautossa niin suuri, että suoritus on huomattava.

 

Ben Arnold

 

 

Tekniset tiedot

MTM T5

 

Moottori     R5, turboahdin

Iskutilavuus     2480 cm³

Teho kW (hv)/r/min     348 (473)/6900

Suurin vääntö Nm/r/min     625/4100

Kiihtyvyys 0–100/0–200 km/h     5,2/23,7 s

Huippunopeus     252 km/h

Testikulutus l/100 km     14,3 l / 98-okt.

Ben Arnold