Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan

Onko pidennetty Audi A8L -versio mielestäsi liian lyhyt? On olemassa Audi A8 L extended -painos, joka on vielä metrin pitempi. Tällöin kokonaispituutta saadaan 6,36 metriä.

Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.
Kaikki matkustajat istuivat kasvot menosuuntaan.
Audi loi A8 Lang -versiosta todellisen "Langlangin", joka tuntee mallinimen A8 L extended. Mallilla on ulkomittaa 6,36 metriä ja akseliväliä sopivat 4,22 metriä.

Audi A8 L extended -version moottorina toimii 3.0 TFSI -bensiiniturbo, josta otetaan tehoa 310 hevosvoimaa ja jossa on maksimivääntöä 440 Nm.

Omamassaltaan 2 400-kiloinen limousine kiihtyy nollasta sataan 7,1 sekunnissa. Sen huippunopeus rajoitetaan elektronisesti 250 km/h tasolle. Kahdeksanportainen Tiptronic-automaattivaihteisto välittää voiman kaikille neljälle pyörälle.

Sisätilat ovat muhkeat.

Vannekokona on 19 tuumaa. Takalevyjarrut juontuvat Audi S8 -versiosta. Saksassa Audi A8 L extended tulee maksamaan perushintaisesti vähintään 350 000 euroa.

Vertailun vuoksi Saksassa Mercedes-Maybach S 600 V12 (390 hv) maksaa 189 000 euroa.

Audi A8 L extended -mallissa on nappanahalla verhoillut, sähkösäätöiset istuimet.

Malliin jouduttiin pidentämään lokasuojia sekä keskitunnelia. Lisäksi tavaratilan ja matkustamon välille jouduttiin rakentamaan kaksinkertainen väliseinä. Kattoon tehtiin vaadittavat poikittaiset lisävahvikkeet. Ja jotta kattolinja kulkisi oikein, insinöörit joutuivat myös muokkaamaan A-pilareita.

Audi A8 L extended ei ole perinteinen pidennetty limousine, sillä kaikki matkustajat istuvat kasvot menosuuntaan. Matkustamoon tuo valoisuutta 2,40 metrin pituinen panoraamalasikatto. Takana keskellä on kosketusnäyttö.

Aurinkosuojat vähentävät osaltaan sisätilojen liiallista lämpenemistä. Istumariveillä kaksi ja kolme istutaan sähköisesti säädettävillä erillisistuimilla.

Kaikki istuimet on verhoiltu beigellä, pehmeällä Valcona-nappanahalla. Takimmaisella rivillä on keskikonsolissa myös viileälokero.

Myös ohjauspaneeli on tyypillistä Audia kierrettävine ja painettavine katkaisimineen. Näin ollen ohjelmia voidaan ohjata keskellä istuimien välissä sijaitsevalta näyttöruudulta.