Kuuban autotuonti vapautuu

Kuuban autojen vapaa tuontikielto on ollut voimassa aina vuodesta 1959, jolloin entinen presidentti Fulgencio Batista syöstiin vallasta ja kommunistisesta Fidel Castrosta tuli silloinen uusi presidentti.

Kommunistisen puolueen pää-äänenkannattaja Granma kertoi uudistuksesta, joka mahdollistaa uusien autojen  vapaan tuonnin ja pienessä mittakaavassa tapahtuvan yksityisen myyntitoiminnan. Luvan myönsi presidentti Raúl Castro.

Asetelma ei ehkä ole käytännössä yhtä auvoinen kuin voisi äkkiseltään päätellä, sillä entisenlainen maan liikenneministeriön suosituskirjesysteemi antaa toisille etulyöntiaseman autojen ostojonossa.

Granman mukaan kyseinen systeemi säilyy jatkossakin.

Kuubassa on ollut lokakuusta 2011 lähtien jonkin verran käytettyjen autojen maan sisäistä myyntitoimintaa.

Kuuba tunnetaan yli 50 000 vanhasta jenkkiautostaan (sekä lisäksi eräistä sangen erikoisista eurooppalaisista yksittäiskappaleista), jotka ovat pääosin 1940- ja 1950-luvuilta.

Toivon mukaan niihinkin on jatkossa mahdollista alkaa saada varaosia, uusia moottoreita ja vaihdelaatikoita, koripaneeleita ja pisteosia.

Kuvissa esiintyy hieno 1956 Chevrolet Bel-Air 4D Playas del Este -hiekkarannalla – melkein kuin Fulgencio Batistan aikana 1950-luvun loppupuoliskolla, jolloin mafialla oli vahva jalansija maan pääkaupungissa, Havannassa.

Esimerkiksi vielä 1966 mafiapomo Tony Cuesta suoritti joukkoineen iskun Castron hallintoa vastaan, mutta epäonnistui ja joutui vankilaan.

Vaaleansininen Bel-Air ei toki ole aivan yhtä originaali kuin miltä näyttää. Konepellin alla on Toyotan, Isuzun ja Nissanin osia ja sähköikkunakoneisto on peräisin kiinalaisesta Geelystä, mutta esimerkiksi ohjauspyörä on sentään aito.

Moottoreina voi olla mitä tahansa, jopa Ladan ja Volgan nelisylinterisiä. 1970- ja 80-luvuilla Kuubaan tuotiin melkoisesti neuvostoliittolaisia autoja, jotka eivät kuitenkaan laajassa mitassa kestäneet maan ilmastoa.

Sitä vastoin vanhat jenkkiautot on rakennettu ikiraudasta.

Pääasia onkin, että klassikkojenkit on saatu pidetyksi vuosikymmenet tien päällä.

Pari nuorukaista päätti sijoittaa rahansa kuvien 1956 Bel-Airiin ja ansaita sillä turistitaksia ajamalla.