Kuuluisan automerkin pääsuunnittelija menehtyi

Itäisen Saksan Zwickaussa asunut Trabantin pääsuunnittelija, insinööri Werner Lang menehtyi 17. kesäkuuta 91 vuoden iässä. Langin suunnittelemista malleista muistetaan parhaiten Trabant P 601.

DDR:n romahdettua eräänlaiseksi kulttiautoksi noussut Trabant P 601 oli Werner Langin suunnittelema.

Aikanaan vuosikymmenet Sachsenringin tehtaalla pääsuunnittelijana toiminut Lang menehtyi 17. kesäkuuta korkeassa 91 vuoden iässä kotonaan Zwickaussa.

Asiasta kertoi Langin perheenjäsen uutistoimisto dpa:lle. Langin kuolinsyynä oli sydänkohtaus.

Trabantin kolmatta tai oikeastaan neljättä sukupolvea, jota myös valmistettiin eniten, ehdittiin tehdä DDR:n romahtamiseen mennessä vuosina 1964-90 yli 2,8 miljoonaa kappaletta.

Aiemmat versiot olivat P50 eli Trabant 500 (1957-62); Trabant 600 (1962-64) sekä Trabant 601 (1963-91). Ne olivat kaikki kaksitahtisella moottorilla varustettuja.

Unohtaa ei pidä kuitenkaan nelitahtisella moottorilla varustettua Trabant 1.1 -mallia (1990-91) jossa oli VW Polon 1,1-litrainen nelisylinterinen. 

Kaikkiaan Trabanteja ehdittiin tehdä vuoden 1991 huhtikuun valmistuksen lopetukseen 3,7 miljoonaa. Erikoismalleista mainittakoon Trabant 601 Hycomat, jossa oli automaattikytkin, sekä ralliversio Trabant 800 RS.

Kaksitahtinen tunnettiin Suomessa muun muassa nimellä Vauhtipahvi.

"Muistelimme aiemmin hänen menehtymisviikollaan Trabant-kokoontumisajoissa vanhoja aikoja", kertoo Langin kollega Werner Reichelt, jonka Lang palkkasi vuonna 1950 DDR:ään jääneelle Horchin tehtaalle.

"Menetin hyvän ystävän", toteaa Chemnitzin autonrakennus-tiedeteknisen keskuksen aiempi johtaja, joka vastasi Duroplast-materiaaliosaston johtamisesta.

Duroplast on kovaa, hieman bakeliitin kaltaista keinohartsia, joka valmistetaan "leipomalla" mukaan muun muassa puuvillaa monimutkaisen prosessin myötä.

Langin perhe suunnittelee järjestävänsä julkisen muistotapahtuman.