Kuulutko sinä autoilijoiden riskiryhmään?

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että ajoneuvolle tulleeseen takaisinkutsuilmoitukseen tulisi reagoida heti viemällä ajoneuvo korjattavaksi. Pahimmillaan takaisinkutsussa korjattavaksi ilmoitettu vika voi pysäyttää matkanteon tai aiheuttaa jopa hengenvaaran.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että ajoneuvolle tulleeseen takaisinkutsuilmoitukseen tulisi reagoida heti viemällä ajoneuvo korjattavaksi.

Pahimmillaan takaisinkutsussa korjattavaksi ilmoitettu vika voi pysäyttää matkanteon tai aiheuttaa jopa hengenvaaran.

Korjaamaton ajoneuvo ei takaisinkutsuilmoituksen jälkeen läpäise seuraavaa määräaikaiskatsastusta, ellei vaadittavaa korjausta ole suoritettu. Tarvittaessa se voidaan myös asettaa käyttökieltoon tai poistaa rekisteristä.

Takaisinkutsu on ajoneuvovalmistajan keino saada jo liikenteeseen päätyneestä ajoneuvosta valmistusvaiheen jälkeen havaitut viat korjatuksi. Valmistajien edustajat ilmoittavat kirjeitse Suomessa olevien ajoneuvojen omistajille ajoneuvossa havaitusta poikkeamasta.

Jotta kaikki kampanjan piiriin kuuluvat ajoneuvot saadaan korjattua, lähetetään kirjeitä tavallisesti useaan kertaan. Korjauskampanjan venyessä pitkäksi myös Trafi voi kehottaa omistajaa viemään ajoneuvon korjaamolle.

Trafille ilmoitettiin viime vuonna 80 henkilöautoja ja 11 pakettiautoja koskevaa takaisinkutsukampanjaa. Takaisinkutsuttavia autoja oli kaikkiaan noin 73 000. Suurin osa eli 17,2 % kampanjoista liittyi sähköisten järjestelmien vikoihin. Seuraavaksi eniten oli polttoainejärjestelmään sekä voimansiirtoon ja moottoriin liittyviä kampanjoita.

Takaisinkutsukampanjoista on ilmoitettu Trafille (aiemmin AKElle) vuodesta 2003 lähtien. Vuoteen 2010 mennessä autoja koskevia kampanjoita ilmoitettiin yhteensä 442, joihin kuului 305 000 autoa. Takaisinkutsukampanjoiden seuranta vuosien 2003-2010 automalleista löytyy osoitteesta www.trafi.fi/takaisinkutsut.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: J. Peltonen