Kuuma kesäuutinen: Viidennen polven Ford Mustang Saksasta jopa 10 000 eurolla!

Käytetyn viidennen sukupolven Ford Mustangin voi saada Saksasta V6-moottorisena jopa 10 000 eurolla, ja silloinkin puhutaan pirteästä ja vääntävästä 213-hevosvoimaisesta tekniikasta. Tähän tulee tietysti vero päälle. Auto Bild antaa muutamia käytetyn Ford Mustangin ostovinkkejä.

Käytetyn avomallisen 2005 Ford Mustang GT:n voi löytää Saksasta noin 17 000 eurolla.​
Käytetyn avomallisen 2005 Ford Mustang GT:n voi löytää Saksasta noin 17 000 eurolla.​

Oletko etsimässä käytettyä urheiluautoa? Eivätkö sinua hetkauta puheet downsizingista? Kuulostavatko jytisevä V8-moottori ja takaveto paremmilta? Jos vastasit myönteisesti yhteenkin kohtaan, tämä artikkeli voi olla juuri sinun juttusi!

Ford julkisti vuonna 2004 viidennen sukupolven Mustangin, jonka ulkonäköön lainattiin monia elementtejä 1960-luvun Mustang-vuosimalleista. Näyttävään reseptiin kuuluivat pitkä keula, lyhyt peräosa, voimakkaan näköiset lokasuojat ja selkeä retro-tyyli myös matkustamossa.

Viidennen polven Ford Mustangissa on nopeantarkka ohjaustuntuma ja se on hyvä ajettava mutkateillä. Myös viidennen polven Ford Mustangin jarrut ovat niin tehokkaat, että auto lukeutuu ilman muuta GT-luokkaan.

Jos olet harkitsemassa käytetyn Ford Mustang Fastbackin tai Convertiblen hankkimista, kannattaa tutkia samalla myös Saksan-tarjonta, sillä hyvin pidetyn V8-moottorisen viidennen polven Ford Mustang Convertiblen saattaa löytää sieltä jopa noin 17 000 eurolla.

Auto Bild tutkaili viidennen sukupolven Ford Mustang -tarjontaa. Tässä esimerkki 2005-mallisesta GT Convertiblesta.​
Auto Bild tutkaili viidennen sukupolven Ford Mustang -tarjontaa. Tässä esimerkki 2005-mallisesta GT Convertiblesta.​
Saksalaisista esimerkkiautoista 2004-mallisen V6-moottorisen Fastbackin (213 hevosvoimaa) voisi saada jopa 10 000 eurolla ja vastaavan ikäisen V8-moottorisen Mustang Fastbackin alkaen 15 000 eurolla. Testaamamme GT Convertible on jälkimmäistä vain lievästi kalliimpi.​
Saksalaisista esimerkkiautoista 2004-mallisen V6-moottorisen Fastbackin (213 hevosvoimaa) voisi saada jopa 10 000 eurolla ja vastaavan ikäisen V8-moottorisen Mustang Fastbackin alkaen 15 000 eurolla. Testaamamme GT Convertible on jälkimmäistä vain lievästi kalliimpi.​

 

Viidennen sukupolven Ford Mustang tarjoaa aistikkaan retrohenkisen kojelaudan.​
Viidennen sukupolven Ford Mustang tarjoaa aistikkaan retrohenkisen kojelaudan.​
Nahkaverhoilussa saattaa olla kulumia, mutta Ford Mustang on niin suosittu malli, että jälkitarjontakomponenteista ei ole pulaa.​​
Nahkaverhoilussa saattaa olla kulumia, mutta Ford Mustang on niin suosittu malli, että jälkitarjontakomponenteista ei ole pulaa.​​
Ford Mustangin 4,6-litrainen V8 kehittää vuosimallissa 2005 tehoa 305 hevosvoimaa. Mutta myös saman ikäinen V6 (213 hevosvoimaa) yllättää ruudikkuudellaan.​​
Ford Mustangin 4,6-litrainen V8 kehittää vuosimallissa 2005 tehoa 305 hevosvoimaa. Mutta myös saman ikäinen V6 (213 hevosvoimaa) yllättää ruudikkuudellaan.​​
Käytettyä viidennen sukupolven Ford Mustangia (alkaen 2004) ostaessa ei keskimäärin ole luvassa suuria ongelmia. Ne voivat liittyä esimerkiksi vesipumppuun tai laturiin. Myös ruostesuojaus kannattaa yleensä suorittaa.​
Käytettyä viidennen sukupolven Ford Mustangia (alkaen 2004) ostaessa ei keskimäärin ole luvassa suuria ongelmia. Ne voivat liittyä esimerkiksi vesipumppuun tai laturiin. Myös ruostesuojaus kannattaa yleensä suorittaa.​
Viidennen sukupolven Ford Mustangissa voi olla varusteena mukava lisäyllätys: 500-wattinen Shaker 500 tai 1000-wattinen Shaker 1000 -autohifilaitteisto! Jos sellaisen löytää mukana, voi olla tyytyväinen, sillä vaikut lähtevät korvista!​
Viidennen sukupolven Ford Mustangissa voi olla varusteena mukava lisäyllätys: 500-wattinen Shaker 500 tai 1000-wattinen Shaker 1000 -autohifilaitteisto! Jos sellaisen löytää mukana, voi olla tyytyväinen, sillä vaikut lähtevät korvista!​

Ford Mustang on paitsi hauska, myös käyttäjäystävällinen muskeliauto, sillä sen tekniikka on luotettavaa ja huoltaminen tai korjaaminen on yksinkertaista. Moneen eurooppalaiseen urheiluautoon verrattuna Ford Mustangin moottoritilassa on myös runsaasti ylimääräistä tilaa, jolloin kaikkeen pääsee huomattavasti keskivertoa helpommin tarvittaessa käsiksi.

Kävimme tutkailemassa Saksan tarjontaa. Esimerkiksi hampurilainen Wolfgang Lindner (58) on pitänyt omaa autoliikettä vuodesta 1982 ja erikoistunut vuodesta 2007 lähtien amerikkalaisiin muskeliautoihin.

”Olen tuonut tähän mennessä maahan jo 230 Ford Mustangia, jotka kaikki on myyty Saksassa. Niissä esiintyi erittäin vähän vikoja: kolmessa Mustangissa oli rikkinäinen laturi, kolmen Mustangin vesipumpun tiiviste vuoti ja yhden Mustangin virtalukon pohja oli viallinen. Todella vähäinen vikamäärä kertoo Ford Mustang olevan erittäin luotettavan auton!”

Paikallisista esimerkkiautoista esimerkiksi 2004-mallisen V6-moottorisen Fastbackin (213 hevosvoimaa) voisi saada jopa 10 000 eurolla ja vastaavan ikäisen V8-moottorisen Mustang Fastbackin alkaen 15 000 eurolla.

Hyväkuntoinen V8-moottorinen 2005-mallinen Ford Mustang Convertible lähtee alkaen noin 17 000 eurolla. Vertailun vuoksi vastaavanlainen Convertible maksoi uutena Saksassa kaikkine sähkötoimisine lisävarusteineen noin 41 000 euroa.

Toisin sanoen arvonlaskua on kymmenessä vuodessa kertynyt noin 58 prosenttia. Viidennen polven käytetyissä Ford Mustangeissa on paljon ideaa, mutta ilman muuta aina on kaupanteon yhteydessä syytä olla tarkkana.

 

2005 Ford Mustang GT Convertible

Moottori: V8 edessä pitkittäin

Venttiilit/nokka-akselit: 3 per syl./2

Iskutilavuus: 4606 cm3

Suurin teho: 224 kW (305 hv)/5750 r/min

Suurin vääntömomentti: 434 Nm/4500 r/min

Huippunopeus: 230 km/h

0–100 km/h: 6,4 s

Polttoainesäiliö/oktaaniluku: 62 l/95E

Vaihteisto/vetotapa: 5-nop. automaatti/takaveto

P/L/K: 4765/1880/1384 mm

Tavaratila: 348 l

Omamassa/sallittu kuorma: 1672/378 kg