Kuuma kysymys: Kenestä tulee Volkswagenin uusi pääjohtaja?

Kuka luotsaa VW-konsernia tulevaisuudessa, päästöskandaalin jälkeen? Auto Bildin avustaja Georg Kacher toteaa erään VW-aikakauden päättyneen – sekä konsernin uusista kuvioista.

Volkswagenin pääjohtaja Martin Winterkorn joutui skandaalin seurauksena eroamaan tehtävistään.

Skandaalissa kyse ei ollut hiilidioksidipäästöistä, kuten joissakin lähteissä on uutisoitu, vaan typen oksideista. Aihe koskee nimenomaan Yhdysvaltoja ja sen selvitti maan ympäristövirasto EPA.

Emeritusprofessori Matti Juhalan mukaan Volkswagenin dieselmoottoreista paljastuneet 40-kertaiset typenoksidi-päästöt kuulostavat kyllä isolta, mutta näilläkin luvuilla ”ollaan vajaa 10 vuotta vanhojen autojen päästörajojen puitteissa”, kerrotaan Kauppalehden artikkelissa.

”Moottoriteknologian kehitys on ollut aika huimaa viime vuosina typenoksidien ja partikkelien suhteen. Ollaan hyvin pienissä määrissä ja kun tämän pienen määrän kertoo 40:llä niin se ei vielä kauhean paljon ole”, toteaa ajoneuvotekniikan professori ja Aalto-yliopiston koneenrakennustekniikan laitoksen johtaja Matti Juhala Kauppalehden haastattelussa.

Vahvana seuraajana VW-konsernin pääjohtajaksi veikataan Porsche-johtaja Matthias Mülleriä.

VW:n pääjohtaja Martin Winterkorn joutui skandaalin seurauksena eroamaan tehtävistään. Winterkorn joutui urallaan selvittelemään mainitun päästöskandaalin lisäksi muitakin tilanteita, kuten lopettamaan VW Phaetonin valmistuksen.

Winterkornin seuraajaksi veikataan tällä hetkellä vahvasti Porsche-johtaja Matthias Mülleriä (62), joka iästään huolimatta on nuorekas mieleltään. Lisäksi Müller on avoin muutoksille.

Muita mahdollisia kandidaatteja ovat Audi-pomo Rupert Stadler (52) joka on nuorempi kuin Müller.
VW-johtaja Herbert Diess (56) saattaisi tarjota Stadleriin nähden yhtiöön enemmän uusia tuulia?
Epätodennäköisempi vaihtoehto lienee Daimlerilta aiemmin saapunut Andreas Renschler, VW-konsernin hyötyajoneuvodivisioonan johtaja.