Kuuma vertailutesti: Ferrari 365 GTB vs. ISO Grifo GL 350 vs. Lamborghini Miura P400 S

Jokainen näistä kolmesta kuumasta italialaisesta on useimmille ihmisille tavoittamaton unelma. Niiden yhteisteho on 1072 hevosvoimaa. Ettäkö ne ovat kaikki keskenään samanlaisia? Voimme kertoa, että nämä kolme tuskin voisivat olla keskenään erilaisempia...

Vasemmalta lukien: ISO Grifo, Lamborghini Miura P400 S ja Ferrari 365 GTB/4 Daytona. Mikä oli eniten mieleemme?​
Vasemmalta lukien: ISO Grifo, Lamborghini Miura P400 S ja Ferrari 365 GTB/4 Daytona. Mikä oli eniten mieleemme?​

Vertailuautoistamme Ferrari 365 GTB/4 tunnetaan ehkä paremmin nimellä Daytona. Lamborghini MIura P400 S voi olla joillekin tutumpi, mutta ISO Grifo jää monelle nuoremmalle oudoksi. Kaikkien kolmen 1960-luvun superauton nopeusmittarit ulottuvat taianomaisesti 300 km/h tasolle. Kyllä 1960-luvulla kelpasi luotsata sellaisilla Ranskan Rivieralla Nizzasta St. Tropeziin – ja siis todellisella tyylillä!

Päätimme suorittaa aikamatkan superautojen eilispäivään. Heti rekisteriotetta silmäilemällä ilmenee, etteivät nämä autot olleet uutena tavallisten kuolevaisten ulottuvilla. Punaisen Ferrari 365 GTB/4:n ensimmäiseksi omistajaksi merkittiin rocktähti Marc Bolan (joka tunnetaan esimerkiksi kappaleista Get it On sekä Cosmic Dancer). Vihreä Lamborghini puolestaan viihtyi alun pitäen qatarilaisen emiirin autotallissa. Siksi Auto Bildin toimittajalla on harvinainen tilaisuus päästä hetkeksi todellisen suuren maailman tunnelmiin.

Testin päätteeksi ei selvinnyt yksinomaan, mikä niistä oli nopein. Saimme selville myös sen, mikä niistä soveltuu parhaiten arkiselle ajomatkalle kotoa liikelentoteminaaliin.

Ferrari 365 GTB/4 Daytonassa on V12-etumoottori.​
Ferrari 365 GTB/4 Daytonassa on V12-etumoottori.​
Punaisen Ferrari 365 GTB/4:n ensimmäiseksi omistajaksi merkittiin rocktähti Marc Bolan (joka tunnetaan esimerkiksi kappaleista Get it On sekä Cosmic Dancer).​
Punaisen Ferrari 365 GTB/4:n ensimmäiseksi omistajaksi merkittiin rocktähti Marc Bolan (joka tunnetaan esimerkiksi kappaleista Get it On sekä Cosmic Dancer).​
Ferrari 365 GTB/4:n 4,4-litrainen V12 juontuu Ferrari 125 S -mallista. Neljällä yläpuolisella nokka-akselilla toteutettu moottori elää vasta korkeilla kierroksilla.​
Ferrari 365 GTB/4:n 4,4-litrainen V12 juontuu Ferrari 125 S -mallista. Neljällä yläpuolisella nokka-akselilla toteutettu moottori elää vasta korkeilla kierroksilla.​

Etumoottorisessa Ferrari 365 GTB/4 Daytonassa on V12-tekniikkaa ja mallin voi luonnehtia kuuluvan playboy-katuraasereihin. Floridan bulevardeille sopiva Daytona on sielultaan perin juurin italialainen ja sellaisena kerta kaikkiaan upea tapaus. On vaikea käsittää, että Pininfarinan koripajalla toiminut nuori suunnittelija Leonardo Fioravanti käytti Daytonan suunnitteluun ainoastaan seitsemän päivää. Daytona-nimen malli sai Daytona Beachin 24 tunnin ajojen vuoden 1967 kolminkertaisen Ferrari-voiton kunniaksi.

Oikeasti 365 GTB/4:n 4,4-litrainen V12 juontuu Ferrari 125 S -mallista. Neljällä yläpuolisella nokka-akselilla toteutettu moottori elää vasta korkeilla kierroksilla.

ISO Grifossa yhdistyvät kahden maailman parhaat puolet: italialainen muotoilu ja amerikkalainen tekniikka.​
ISO Grifossa yhdistyvät kahden maailman parhaat puolet: italialainen muotoilu ja amerikkalainen tekniikka.​
ISO Grifon kojelauta huokuu italialaista 1960-luvun tyyliä.​
ISO Grifon kojelauta huokuu italialaista 1960-luvun tyyliä.​
ISO Grifon moottori on Chevroletin 327 cid V8, jonka huoltaminen on huomattavasti kahta kilpailijaa yksinkertaisempaa.​
ISO Grifon moottori on Chevroletin 327 cid V8, jonka huoltaminen on huomattavasti kahta kilpailijaa yksinkertaisempaa.​

ISO Grifo GL 350 on tekniikaltaan aivan erilainen Ferrariin verrattuna. Sen konepellin alla on Chevrolet Corvetten 327-kuutiotuumainen (5,4-litrainen) pikkulohko-V8, ja voi sanoa että Grifossa yhdistyvät kahden maailman parhaat puolet: italialainen muotoilu ja amerikkalainen tekniikka. Vaikka kyseessä ei olekaan seitsemänlitrainen huippuversio, saadaan tehoa 350 hevosvoimaa.

ISO-tehtaan tarina romahti luvattoman nopeasti. Yrittäjä Renzo Rivoltan unelmana oli hänen omaa nimeään kantaneen urheiluauton luominen. Miehen yhtiö valmisti pohjoisitalialaisessa Bresson kaupungissa lämmityspattereita ja jääkaappeja. 1950-luvulla hän kehitti pikkuautomallin, josta tuli sittemmin BMW Isetta. Isettan myynti tuotti ISO:lle sopivasti pääomaa ISO Rivolta -urheilumallin kehittämiseen. Suunnitteluun osallistui myös aiemmin Ferrarilla palvellut Giotto Bizzarrini.

Renzo Rivolta menehtyi vuonna 1966 vasta 55-vuotiaana, jonka jälkeen hänen poikansa Piero ryhtyi hoitamaan yhtiötä. Ohjelmistoon tulivat sittemmin kulmikas ISO Lele sekä neliovinen ISO Fidia, joka ei ollut menestyksekäs. Lopulta yhtiö ajautui vuonna 1974 konkurssiin.

Lamborghini Miura on harvinaisen nätti. Silmä lepää!​
Lamborghini Miura on harvinaisen nätti. Silmä lepää!​
Lamborghini Miura P400 S:n konsolimittarit on suunnattu kuljettajaa kohden.​
Lamborghini Miura P400 S:n konsolimittarit on suunnattu kuljettajaa kohden.​
Lamborghinissa on vertailuryhmän ainoana poikittainen V12-keskimoottori.​
Lamborghinissa on vertailuryhmän ainoana poikittainen V12-keskimoottori.​

Lamborghini Miura P400 S on varustettu V12-keskimoottorilla ja mallin voi katsoa asettuvan ehkä lähimmäksi nykyaikaisen superauton prototyyppiä; korostamme sanaa prototyyppiä, koska Miuraa ei oikein missään valmistuskaarensa aikana saatu hiottua täysin valmiiksi. Kyseessä on joka tapauksessa upea luomus kolmella siivekkeellä varustettuine spinnereineen. Yksinomaan 370-hevosvoimaisen V12:n mylvintä sävähdyttää.

Miuran ohjaamoon on oikeastaan odotettua helpompi nousta – tai oikeammin pudottautua. Normaalipituinen kuljettaja istuu Miuran etuistuimella jalat levällään vähän niin kuin raskaana oleva äiti, pään osuessa kattoon. Täytyy siis olla sopivalla tavalla nöyrä, ennen kuin koskettaa Miuran käynnistyspainiketta.

Lukas Hambrecht

 

Yhteenveto:

Saksalaisessa autolehdessä ei ole pitkiin aikoihin tehty vertailua, jossa Ferrari, ISO ja Lamborghini ottaisivat mittaa toisistaan. Näiden automallien rakenteet edustavat keskenään täysin erilaisia katsantotapoja. Mikä näistä kolmesta oli sitten mielestämme herkullisin? Loppupelissä Ferrari 365 GTB/4 kiilaa ISO Grifon ohitse, sillä sen V12-moottori huokuu suorastaan ratatunnelmaa. Näiden molempien onneksi kolmanneksi jääneestä, silti täydellisen tasapainoisesta Lamborghinista saatiin oikeasti valmis vasta sarjatuotantonsa loppumetreillä.

TEKNISET TIEDOT

Ferrari  ISO  Lamborghini

Moottori  V12  V8  V12

Sijainti   edessä pitkittäin  edessä pitkittäin  poikittainen keskimoottori

Venttiilit/nokka-akselit  2 per syl./4  2 per syl./1  2 per syl./4

Jakopää  ketju  ketju  ketju

Iskutilavuus  4390 cm  3539 cm3  3929 cm3

Teho kW (hv)r/min  259 (352)/7500  257 (350)/5800  272 (370)/7500

Vääntömomentti Nm/r/min  432/5400  489/3600  378/5500

Litrateho  80 hv/l  65 hv/l  94 hv/l

Vaihteisto  5-nop.man.  4-nop.man.  5-nop.man.

Vetotapa  takaveto  takaveto  takaveto

Jarrut e/t  levyt/levyt  levyt/levyt  levyt/levyt

Rengaskoko  215/70R15/225/70R15  215/70R15  215/70R15/225/70R15

Pituus  4425 mm  4760 mm  4360 mm

Akseliväli  2400 mm  2700 mm  2500 mm

Polttoainesäiliö  100 l  95 l  90 l

Omamassa  1547 kg  1453 kg  1305 kg

Teho-painosuhde  4,4 kg/hv  4,2 kg/hv   3,5 kg/hv

Painonjakauma  50/50 %  50/50 %  43/57 %

0-100 km/h  6,0 s  6,0 s  4,6 s

Huippunopeus  270 km/h  250 km/h  280 km/h

Keskikulutus  20-23 l  19-21 l  18-20 l

Nykyarvo (kuntoluokka 2)  270 000 e*  130 000 e  *360 000 e*

* Saksassa