Kysely: Joka toinen ei tiedä, että kolikot ovat historiaa Helsingin pysäköintiautomaateilla

Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark selvitti parkkiautomaattien uudistuksen tietotasoa ja tuntemuksia. Monelle Helsingissä parkkeeraavalle autoilijalle kolikkomaksamisen poistuminen tulee yllätyksenä.

Automaattien muutos oli jäänyt hämärän peittoon yli puolelle pysäköijistä. Puhelimessa toimiva pysäköintisovellus ja sen kiistaton hyöty, mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa etänä, ovat vielä monelle uutta. Katuhaastatteluina toteutettuun kyselyyn vastasi 249 yli 18-vuotiasta Helsingissä pysäköivää autoilijaa, jotka eivät vielä käytä mobiilipysäköinnin palveluita.

Helsingin 558 pysäköintiautomaatista jo noin 70 prosenttia on uudistettu, mutta joka toinen pysäköijä ei vielä tiedä, että uusilla automaateilla on mahdotonta maksaa kolikoilla. Uusissa automaateissa maksun voi maksaa ainoastaan pankki- tai luottokortilla. EasyParkkia käyttävä pysäköijä voi hoitaa parkkimaksun puhelinsoitolla, tekstiviestillä tai älypuhelimen sovelluksella.

Puhelimitse maksettava pysäköinti kasvaa vuosi vuodelta. Viime vuonna EasyParkin palvelulla pysäköitiin Suomessa yli 4 miljoonaa kertaa. Tälle vuodelle EasyPark ennustaa 66 prosentin kasvua. Nyt EasyPark halusi selvittää nimenomaan niiden pysäköijien näkemyksiä, jotka eivät vielä käytä mobiilisovellusta pysäköinnin maksamiseen.

Useampi kuin neljä viidesosaa kyselyyn vastanneista maksaa edelleen parkkeerauksesta liian vähän tai liikaa, sillä lähes 85 prosenttia vastaajista kertoi maksavansa pysäköinnin kortilla ennakkoon. Ongelmallista tämä on, jos ei tiedä pysäköintiaikaa tarkkaan etukäteen. Silloin tulee helposti maksaneeksi liikaa. Peräti 61 prosenttia katukyselyyn vastanneista kertoi maksavansa varmuuden vuoksi pysäköinnistä hieman ylimääräistä.

Yksi mobiilimaksamisen suurimmista hyödyistä on mahdollisuus pidentää pysäköintiaikaa etänä, oli tuntematon ominaisuus yli puolelle pysäköintiautomaattikyselyn (54 %) vastaajista. Lähes puolet (47%) ei tiennyt, että puhelimitse parkkeeraaja maksaa minuutilleen vain pysäköintiin käytetystä ajasta.

– Mobiilimaksu säästäisi monen pysäköijän hermoja, jalkoja ja silkkaa riihikuivaa rahaa. Sovelluksella pysäköijä maksaa sekunnilleen käytetystä ajasta ja pystyy jatkamaan pysäköintiaikaa ilman, että joutuu maksamaan liikaa ennakkoon tai ryntäämään automaatille kesken asioinnin, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson muistuttaa.

Katoaako seuraavaksi pankkikortti?

Katukuvasta ovat vuosien varrella kadonneet puhelinkopit ja kodeista vanhat paperiset luettelot. Helsingin pysäköintiautomaattien uudistus vie kohti tulevaisuutta, jossa myös parkkimittarit hiljalleen katoavat. Ihmiset siirtyvät hoitamaan arkiset askareensa puhelimella, joka on äärimmäisen helppokäyttöinen ja jatkuvasti mukana.

EasyParkin syyskuun alussa julkaiseman pohjoismaisen liikennekulttuurien eroja koskevan kyselyn mukaan suomalaisista vain joka kymmenes käyttää mobiilisovellusta pysäköintimaksun suorittamiseen. Ruotsissa ja Norjassa näin toimii jo joka viides.

– Suomalaiset lämpiävät muihin pohjoismaalaisiin verrattuna hitaasti uusille maksutavoille. Esimerkiksi laskujen maksaminen pankissa menetti meillä suosiotaan vasta, kun siitä tuli palvelumaksujen myötä merkittävästi kalliimpaa kuin muista maksutavoista. Todennäköistä kuitenkin on, että korttimaksaminen on seuraavaksi katoava maksutapa. Monelle puhelin on jo lompakko ja siitä pidetään jopa parempaa huolta kuin kotiavaimista, Stefan Anderson kertoo.

Tuore, EasyParkin teettämä, Helsingin pysäköintiautomaattien uudistusta koskeva kysely paljastaa, että nykytilan taustalla on tiedon puute. Useampi kuin joka viides (23 %) kyselyyn vastanneista kertoi, että ei tunne puhelimitse toimivia pysäköintimaksusovelluksia. Lähes joka viides vastaaja (17 %) ei ole tullut ajatelleeksi mobiilimaksamista.

Kyselyyn vastanneista joka kymmenes ei omistanut älykännykkää. Vaikka suurin osa EasyParkin pysäköinneistä maksetaan älypuhelimen sovelluksella, on vuodesta 2008 Suomessa toimineella palvelulla kuitenkin vankka käyttäjäkunta perinteisen soittopalvelun puolella. Yhä edelleen lähes joka kymmenes EasyParkin käyttäjä käynnistää ja lopettaa pysäköinnin soittamalla palvelunumeroon.

– Viimeisin Tilastokeskuksen tilasto kertoo, että suomalaisista 69 prosenttia käyttää älypuhelinta. Käyttäjätilastomme sovelluksen ja soittopalvelun välillä noudattelee tuota samaa tasoa. Ne, jotka ovat tottuneet soittopalveluun eivät herkästi vaihda sovellukseen. Eikä välttämättä tarvitsekaan, koska meillä ei ole suunnitelmia poistaa soittopalvelua, Anderson toteaa.

Työsuhdeliittymän omistajista 12 prosenttia kertoo, että eivät pysty käyttämään maksullisia palveluita, koska ne on työnantajan puolelta estetty. Pysäköinnin mobiilisovellukselle pystyy antamaan oman pankki- tai luottokorttinsa tiedot ja näin myös pysäköintimaksut menevät omalta henkilökohtaiselta kortilta puhelinlaskun sijaan.

EasyParkin kysely Helsingin pysäköintiautomaattien uudistuksesta toteutettiin 26.9.–1.10.2016 haastatteluina. Kyselyyn vastasi 294 yli 18-vuotiasta kolikoilla, tekstiviestillä tai maskukortilla maksavaa autoilijaa pysäköintiautomaateilla eri puolilla kaupunkia. Vastaajista enemmistö oli 18–40–vuotiaita. Hieman yli puolet kyselyyn osallistujista oli miehiä.