Lahden Classic Motor Show tarjosi todellisia harvinaisuuksia

Lahden Messukeskuksessa viikonloppuna järjestetty Classic Motorshow käynnisti jälleen mobilistien kesäsesongin tarjoten nostalgianälkäiselle väelle paljon vanhaa, jotain uutta ja vakiintuneen tavan mukaan myös yllätyksiä.

Erittäin harvinainen: Tämä ei ole kaappariovinen Fiat 600, vaan muuttoautona 1966 Suomeen tuotu neliovinen, pitemmällä akselivälillä toteutettu espanjalainen omakehitelmä Seat 800.​
Erittäin harvinainen: Tämä ei ole kaappariovinen Fiat 600, vaan muuttoautona 1966 Suomeen tuotu neliovinen, pitemmällä akselivälillä toteutettu espanjalainen omakehitelmä Seat 800.​
Panhard PL 17 Tigre odottaa entisöintiä. Tigre oli ranskalaistehtaan nopeampi versio ja Suomessa harvinaisuus.​
Panhard PL 17 Tigre odottaa entisöintiä. Tigre oli ranskalaistehtaan nopeampi versio ja Suomessa harvinaisuus.​
Piha-alueelta löytyi satojen autojen joukosta tämäkin hieno museokilpinen MGA Roadster.​
Piha-alueelta löytyi satojen autojen joukosta tämäkin hieno museokilpinen MGA Roadster.​
Suomesta löytyy runsaasti pätevää entisöintitaitoa. Austin Healey on jo työn alla.​
Suomesta löytyy runsaasti pätevää entisöintitaitoa. Austin Healey on jo työn alla.​
Kokokumipyöräinen 1918-mallinen Republic- kuorma-auto on todellinen ihme. Se pelastettiin vuosikymmeniä sitten vain päättävällä toiminnalla ja hyvällä tuurilla.​
Kokokumipyöräinen 1918-mallinen Republic- kuorma-auto on todellinen ihme. Se pelastettiin vuosikymmeniä sitten vain päättävällä toiminnalla ja hyvällä tuurilla.​
1971 Jensen Interceptor II on varustettu Chryslerin 383-kuutiotuumaisella V8-moottorilla.​
1971 Jensen Interceptor II on varustettu Chryslerin 383-kuutiotuumaisella V8-moottorilla.​
Upea 1955 Chevrolet 2D Hardtop kuului itsestään selvyytenä näyttelyteeman monimuotoisiin puitteisiin!​
Upea 1955 Chevrolet 2D Hardtop kuului itsestään selvyytenä näyttelyteeman monimuotoisiin puitteisiin!​

Tapahtuman järjestäjän teemaosaston aiheena oli tänä vuonna ”Erilaisuus kunniaan”. Sen lisäksi esiteltiin ”Oi niitä aikoja” –osastolla ajoneuvoja, jotka tulivat markkinoille vuosina 1955, 1965, 1975 ja 1985. Nämä molemmat osastot saivat kävijöiltä varsin hyvää palautetta ja myös viimeksi mainittu idea saa jatkoa seuraavina vuosina. ”Oi niitä aikoja” -osaston kyseisiä vuosia mukailleen somistuksen sanottiin virittäneen oikein onnistuneen aikamatkan menneille vuosikymmenille.

Näyttelyn ilme veti kävijöiden suut hymyyn Messukeskuksen kaikissa halleissa. Monet kerho-osastot tarttuivat järjestäjän tämänvuotiseen teemaan esitellen kalustoa, joka poikkesi jopa kapea-alaisempien aiheiden valtavirrasta. Jotkut taas osasivat ilahduttaa tuomalla näytille hyvinkin arkipäiväisiä ajopelejä, joiden kohtaaminen vuosikymmenten jälkeen tuntui ihmeen elähdyttävältä.

Classic Motorshow’n valtiksi näyttääkin muodostuneen onnistunut yhdistelmä toisaalta eksotiikkaa ja toisaalta jokaisen omakohtaisesti kokemaa ajoneuvokulttuuria.

Tapahtuma houkutteli tänä vuonna Lahden Messukeskukseen kahtena päivänä yhteensä 18 147 messuvierasta. Ensi vuonna jo yhdeksännen kerran järjestettävä Classic Motorshow ajoittuu viikonlopulle 7.-8. toukokuuta 2016.