Lamborghini Countach: Onko se superautojen ammoinen kuningas – vai kultaako aika 1970-luvun muistot?

Lamborghini kohosi vuonna 1974 Countach-superauton lanseerauksen myötä uusiin sfääreihin, mitä tulee korimuotoiluun sekä teholukemiin.

Mutta onko Countach nykynäkökulmasta tarkasteltuna edelleen yhtä räyhäkkä superauto kuin se oli mielestämme julkistushetkellään? Mikäli Ferruccio Lamborghini olisi pysytellyt uskollisena ihanteilleen, olisivat miljoonat nuorukaiset joutuneet etsimään superauto-ihailukohteekseen jotain aivan muuta.

Traktoreita alkujaan valmistanut Lamborghini halusi luoda täydellisen GT:n. Hän oli jatkuvasti huonoissa väleissä Ferrarin kanssa, eikä sen vuoksi ”halunnut valmistaa teknisesti kehittynyttä pommia”, vaan ”hyvin tavanomaisen auton". Ennen kuin Ferruccio Lamborghini vetäytyi kasvattamaan viiniköynnöksiä viinitilalleen, tilanne oli kuitenkin erilainen. Piemontessa Countachin mallinimi tarkoittaa suunnilleen samanlaista innokkuutta kuin ”wow” englannin kielessä, ja se ilmentää aika hyvin lokinsiipiovisen Countachin olemusta silloin, kun henkilö pääsee ensi kertaa seisomaan sellaisen vieressä.

1375-kiloinen Countach kiihtyy 375 hv tehoin nollasta sataan 5,4 sekunnissa. Se oli 1970-luvun puolivälissä erittäin kova lukema.
Huippunopeutta keilamaisella korilla varustettu Countach kerää 288 km/h.

Lamborghini Countach on 1980-luvun unelma

Varmaan kaikki autoja harrastaneet 1980-luvun nuoret tuntevat Countachin seinäjulisteista. Kadulla sellaista näki kuitenkaan tuskin kukaan tavallinen saksalainen. Traktorivalmistajasta superautovalmistajaksi ennätysajassa kohonnut Lamborghini tähtäsi vuonna 1974 kauniin Lamborghini Miuran seuraajan myötä siihen mennessä tuntemattomaan tulevaisuuteen sekä teknisesti että korimuotoilullisesti.

1,07 metrin korkuinen, Marcello Gandinin muotoilema keilamainen Countach tuo enemmän mieleen avaruusaluksen kuin auton. Mittasuhteet ylittävät kaikki yleiset ajatukset siitä, mitä moottorin ja neljän pyörän yhdistelmällä oli totuttu ajattelemaan. Teräksisen putkikehikon päälle valmistettu alumiinikori on melko arvoituksellinen. Gandini halusi vähentää ilmanvastuskerrointa. Samanaikaisesti hän joutui järjestämään jäähdytysilmaa mahdollisuuksien mukaan, sillä V12 tarvitsi sitä.

Moottorin jäähdytys ja edullinen ilmanvastus eivät käy käsi kädessä

Jäähdytyskanavat olivat olennaisiia, mutta ne sotivat tavoiteltua alhaista ilmanvastusta vastaan: esisarjan Countach LP400:n ilmanvastuskerroin oli cw 0,42, kuten testikuljettaja Bob Wallace myöhemmin totesi, eli ilmanvastuskerroin vastasi suunnilleen ladon ovea. Siitä huolimatta Countach oli erittäin nopea superauto.

Saksalainen autolehti mittasi vuonna 1975 Countachille huippunopeudeksi 288 km/h. Ja Countach oli myös kolmella eri tavalla kuuma tapaus, sillä autossa olijoita korvensi aurinko erittäin matalan ja kookkaan tuulilasin läpiällt. Lisäksi sivulta hohkasi vaihdelaatikko ja selän takana oli pannu kuumana: 375-hevosvoimainen V12 oli jättimäinen nyrkki niskassa.

V12 kehittää tässä versiossa 375 hevosvoimaa. Toisin kuin Lamborghini Miurassa, pääinsinööri Paolo Stanzani ideoi moottorin pitkittäin – siksi mallimerkinnässä on tunnus ’LP’, joka tarkoittaa "longitudinale posteriore" moottorin pitkittäistä sijoitusta. Tilasyistä vaihdelaatikko sijaitsi edessä ja siitä kulki akseli öljypohjan läpi taka-akselistoon.

Testiautomme hinnalla saisi omakotitalon

GT-istuimissa on kohtalon armoilla, vähän niin kuin hammaslääkärin tuolissa. Kun kääntää virta-avainta, kuulee ensin bensiinipumppujen surinan ja kaasuttimista kuuluvan äänen. Sitten starttimoottori räpäyttää ja helvetti on samassa valloillaan. Neljä pakoputkea päästävät ilmoille rajut pakoäänet bassovibraattoineen tyhjäkäynnillä. Kaasujalan asennosta riippuen moottori ravistelee ja ärjyy. Ellei tällaisesta saa ihoa kananlihalle, voi pysytellä japanilaisissa pikkuautoissa.

Istuimissa ja kojelaudan designissa on 1970-luvun puolivälin ominaistyyliä.
LP400:n kesyttäminen on hikistä puuhaa, vaikka LP400 onkin kapeiden eturenkaiden ansiosta helpompi ohjattava verrattuna leveämmin eturenkain toteutettuun seuraajaansa. Vaihteet soljuvat hyvin päälle. ja kytkin tuntuu kuntosalin jalkaprässiltä. Sitä paitsi Countachin tuulilasin läpi on rajoitettu näkyvyys; kääntyminen tai peruuttaminen eivät tainneet olla Lamborghinin insinöörien ajatusmaailmassa.
Countachilla ei uskalla ajaa järin kovaa, koska yksilö maksaa omaisuuden ja jokainen mahdollisesti rikkoutunut osa pienen omaisuuden. Mutta vastoin Ferruccio Lamborghinin toteamusta kyseessä on jotain aivan muuta kuin ”tavallinen auto”, muttei silti ”täydellinen GT”. Ehkäpä unelmointi on toisinaan mukavampaa kuin herääminen todellisuuteen.

 

Lamborghini Countach

Moottori V12

Sijoitus Keskellä pitkittäin

Venttiilit/nokka-akselit 2 per syl./4

Iskutilavuus 3929 cm³

Suurin teho kW (hv)/r/min 276 (375)/8000

Suurin vääntö Nm/r/min 361/5000

Vaihteisto/Vetotapa 5-nop. manuaali/takaveto

Jarrut edessä/takana Levyt/Levyt

Rengaskoko e./t. 205/70 – 215/70 R 14

P/L/K 4140/1890/1070 mm

Akseliväli 2443 mm

Omamassa 1375 kg

0-100 km/h 5,4 s

Huippunopeus 288 km/h

Keskikulutus n. 23 l/100 km (98)

Hinta Saksassa uutena 113 800 DM (1977)

Nykyarvo n. 850 000 euroa*

*kuntoluokka 2

Lokinsiipiovet olivat aikansa kova juttu.