Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera: Päivä pizzataksina!

Kun Hampurin Hafen Cityssä tulee ilta, pizzapalvelun puhelin alkaa soida. Asiakkaita on monenlaisia. Myöhään työssä olevia nälkäisiä, hyvin ansaitsevia, joilla on tyhjä jääkaappi, sekä nuoria perheitä, jotka ovat muuttaneet alueelle, vaikka siellä ei ole vielä ainoakaan markettia.

 Tänään pizzan toimittamisessa on kuitenkin jotain erikoista. Asiakkaat voivat kuulla sen jo kauan ennen kuin ovikello soi. Auto Bild tuo sen, ja kuljetusvälineenä on Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera!  

Kiinnitämme pari Joey’s Pizza Servicen tarraa autoon ja lähdemme matkaan. Lambo tarvitsee vain 11 sekuntia ensimmäistä 400 metriä varten. Asiakkaat asuvat kahden kilometrin säteellä. Matkan uunista ruokapöytään pitäisi taittua varsin nopeasti. Mutta voittaako kymmenen sylinterin raaka voima vuosien kokemuksen?  

Fatih Eroglu (23) on kuljettanut pizzoja vuodesta 2006 alkaen. Kun hänen vuoronsa alkaa, Fatih ottaa yhden kuudesta Piaggio-moposkootterista tai polkupyörän. Toisinaan hän saa ajaa myös Citroën C1:llä. Hän tuntee oikotiet, liikennetilanteen vaihtelut ja kaikki uusimmat kikat. Palkkaa maksetaan noin seitsemän euroa tunnilta. Fatih kertoo, että työ on useimmiten hauskaa, kun pääsee liikkumaan ja tapaamaan ihmisiä. Talvi ei kuitenkaan miellytä häntä.  

Myymäläpäälikkö Kerami Özcelik (33) kouluttaa kuljettajiaan videoiden avulla. Lopuksi on koepäivä, jonka jälkeen työ voi alkaa. Özcelik tietää, ettei autoa saa pysäköidä keskelle katua toisten autojen rinnalle eikä skootteria jalkakäytävälle. Mutta myös poliisi syö mielellään pizzaa ja paikalliset viranomaiset tuntevat hänen myymälänsä...  

Puhelin soi. Walterin perhe tilaa kolme lasten annosta, kaksi pizzaa ja yhden salaatin. Kuljetusmatkaa on noin kaksi kilometriä. Voimme aloittaa kisan Lambon, Citroënin ja Piaggion välillä. Mutta kun Lambomme saapuu seitsemän minuutin kuluttua määränpäähän, pikkuautolla ja skootterilla kulkevat ammattilaiset ovat olleet jo pitkään paikalla. Olisiko se alkukankeutta tai sattumaa? Teemme uuden yrityksen.  

Dreyerin perhe asuu uudessa, tyylikkäässä asunnossa aivan Elbphilharmonie-konserttitalon lähellä. Kuljetusmatkaa kertyy 1,7 kilometriä. Tällä välillä ei ole oikoteitä, joita skootteri voisi käyttää.  

Silti muut voittavat Superleggeran puolella minuutilla. Käännyn vain kerran väärästä kohdasta etsiessäni talon numeroa. Melun houkuttelemana perhe tulee kadulle. He ihmettelevät 208 000 euroa maksavaa autoa. Sillä saisi yli 38 000 Salami Supreme –pizzaa pienimpänä, 25 sentin muunnoksena.  Polttoainetta kului matkalla 28,6 litraa/100 km, mikä merkitsee 680 gramman hiilidioksidipäästöjä. Toivottavasti tämä maailman saastuttavin pizza maistuu hyvältä.  

Illan kolmas keikka sinetöi pizzan kotimaasta kotoisin olevan urheiluauton häviön. Lambo tarvitsee yli minuutin enemmän aikaa viedessään syötävää toimistorakennukseen neljälle nälkäiselle työntekijälle.  

Kun kaikki kuljetusajat lasketaan yhteen, superurheiluautomme on selvällä erolla joukon hitain. Yhteisaikamme on 19 minuuttia 43 sekuntia, kun Piaggio selvisi 15 minuutissa 28 sekunnissa ja Citroën vielä viisi sekuntia skootteria nopeammin.  

Mutta haa: Pizza Superleggera on kuitenkin perillä muita kuumempana. Se on ollut matkan ajan keskimoottorin sylinterinkannen päällä, hyvin näkyvissä lasikannen läpi.  

Auto Bild