Land Rover Defenderillä möyritään pian mudassa – sähköllä

Pelkkä ajatus Land Rover Defenderistä varustettuna sähkömoottorilla kuulostaa jännittävältä aluevaltaukselta, onhan sähkömoottorissa tapauskohtaisesti niin paljon vääntöä kuin sielu sietää.

Ei silti kannata pidätellä hengitystä, sillä kyseessä on toistaiseksi täysin tuotantovalmis tutkimusprojekti, jonka käyttöalue olisi Land Roverin mukaan tuotantomallissa ”erityistehtävissä”.

Piirimyyjillä sähkö-Lantikoita ei siis tulla vielä ihan ensi viikolla näkemään, mutta hyvin mahdollisesti jatkossa. Nyt Land Rover Electric Defender  ensiesitellään Genèven autonäyttelyssä.

Land Rover Electric Defenderissä on dieselmoottorin sijasta 70 kw eli 94 hevosvoiman sähkömoottori, johon liittyy 300 voltin litium-ioniakusto. Sen luvataan varmistavan sähkö-Lantikalle parhaimmillaan noin 80 kilometrin toimintamatkan – maantieolosuhteissa.

Maastomöyriminen on akun keston kannalta toki kokonaan eri juttu, mutta sähkömoottori varmistaa maastoon 330 Nm maksimiväännön.

Lataaminen sujuu 7 kW latauslaitteella noin neljässä tunnissa ja mukana kuljetettavalla latauslaitteella noin kymmenessä  tunnissa, jonka arvellaan soveltuvan hidastempoiseen etenemiseen maasto-olosuhteissa.

Sähkö-Defenderissä sovelletaan paranneltua versiota monimuotoisesta Terrain Response -nelivetojärjestelmästä.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: Auto Bild