Laservalot mullistavat ajovalotekniikkaa

BMW i8 on merkin lipunkantaja vaihtoehtoisissa käyttövoimateknologioissa.

Kun BMW i8 saapuu syksyllä 2014 markkinoille, se tulee olemaan ensimmäinen tuotantoajoneuvo, johon saa lisävarusteena laservalot.

Vakiona ladattavassa hybridiurheiluautossa on täys-LED-valot. Lisävarusteena on tarjolla laserin mahdollistama valotehon kasvu, joka BMW:n mukaan kaksinkertaistaa pitkien valojen tehon.

Tällöin kuljettaja näkee pimeällä jopa 600 metrin päähän. Lisäksi laservalot säästävät energiaa, sillä ne kuluttavat 30 prosenttia vähemmän energiaa kuin ledit. Näin siksi, koska ne eivät lämmitä ympäröivää aluetta.

Toiseksi laservalot ovat mitoiltaan paljon normaaleja pienemmät.

Kuljettajalle laservalo on mainio juttu, mutta entä muiden tienkäyttäjien kannalta? BMW:n mukaan laservalon valotaajuus muistuttaa päivänvaloa ja se koetaan siksi miellyttävänä.

Sitä paitsi "vastaantulevien tai edellä ajavan ajoneuvojen häikäisy on pois suljettu luotettavasti kamera pohjaisen digitaalisen kaukovaloassistentin avulla."