Lexus saa nelipyöräohjauksen

Lexusin edustushybridi GS 450h on uudistunut täysin. Sporttisempaan suuntaan muuttuvan hybridin merkittävimpiä teknillisiä uutuuksia on ensimmäistä kertaa täyshybridiautossa esiteltävä nelipyöräohjaus.

Lexusin edustushybridi GS 450h on uudistunut täysin. Sporttisempaan suuntaan muuttuvan hybridin merkittävimpiä teknillisiä uutuuksia on ensimmäistä kertaa täyshybridiautossa esiteltävä nelipyöräohjaus.

GS 450h jatkaa Lexuksen L-finesse muotoilufilosofiaa. Ulkonäkö on voimistunut dynaamisempaan, siis suomeksi sanottuna urheilullisempaan suuntaan. Tätä korostamaan auton kokonaispituus on säilynyt ennallaan 4,8 metrissä, mutta etuylitys on lyhentynyt ja takaylitys kasvanut. Muutokset ovat esteettinen myönnytys saksalaiskilpailijan ja ehkä myös esikuvan, BMW:n muotokielen suuntaan.

Täyshybridijärjestelmän kokonaisteho on 343 hevosvoimaa, huippuväännön ollessa 345 Nm. GS 450h kiihtyy 0-100 km/t nopeuteen 5,9 sekunnissa, huippunopeus on rajoitettu 250 km/tunnissa. Rivakasta suorituskyvystä huolimatta polttoaineenkulutusta on karsittu peräti 18 %. Yhdistetyn ajon kulutus on 6,3 l/100 km, jota vastaava hiilidioksidipäästö on alle 145 g/km.

Nopean ajon suorituskykyä silmällä pitäen raideleveyttä suurennettiin edessä 40 mm ja takana 50 mm. Ilmanvastuskerroin on erinomainen, 0,26. Voimaa välittää takarenkaille elektronisesti ohjattu, portaaton automaattivaihteisto. Kuljettaja voi valita neljästä ajotilasta mieluisensa.

Sisällä kaikki ajamiseen ja käyttöön liittyvät hallintalaitteet on kerätty kuljettajan ympärille, esimerkiksi kojetaulu jakaantuu kahteen erilliseen alueeseen. Ylempää näyttöosiota hallitsee peräti 12,3 tuuman käytännöllisesti sijoitettu lcd-monitoiminäyttö. Alempaan osioon on kerätty käyttöön liittyviä varusteita.

Mittaristo on toteutettu Optitron-tekniikalla, ja kuljettaja saa halutessaan tuulilasinäyttöön heijastettuna esimerkiksi ajonopeuden, vaihdetiedon tai navigaatio-ohjeet.

Takamatkustajien polvi- ja pääntilaa on kasvatettu. Uudenlainen takajousituksen toteutus ja hybridijärjestelmän akuston kokoonpano ovat mahdollistaneet merkittävästi suuremman tavaratilan: vetoisuus on kasvanut 465 litraan. Lisäksi GS 450h:n ilmastointijärjestelmä on nyt älykäs; se esimerkiksi tunnistaa, mitkä istumapaikat ovat käytössä ja ohjaa ilmaa vain niiden suuntaan.

Auton markkinointi käynnistyy vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Handout