Liikennekäytöstäpoisto luonnistuu myös kaksipyöräisille

”Liikennekäytöstäpoiston vaikutus moottoripyörän vakuutusmaksun suuruuteen riippuu vakuutussopimuksestasi vakuutusyhtiön kanssa, joten asia kannattaa tarkistaa ensin omasta vakuutusyhtiöstä. Jos haluaa päättää liikennevakuutuksen poiston jälkeen kokonaan, pitää siitä sopia erikseen vakuutusyhtiön kanssa” muistuttaa Trafin kehityspäällikkö Esa Aaltonen.

L-luokkien liikennekäytöstäpoistot ovat lisääntyneet sen jälkeen, kun kilpien palautusvelvollisuudesta luovuttiin marraskuussa. Kun lokakuussa 2015 tehtiin hieman yli 5 000 liikennekäytöspoistoa L-luokan ajoneuvoille, niin joulukuussa päästiin jo yli 12 tuhanteen. ”Näistä tapahtumista yli 8 000 tehtiin joko Trafin tai vakuutusyhtiön nettipalveluiden kautta. Se että asiointi onnistuu nyt netissä pankkitunnuksilla, on lisännyt kaksipyöräisten liikennekäytöstä poistojen määrän ihan uudelle tasolle ja asioinnin painopiste on siirtymässä Trafin tai vakuutusyhtiön tarjoamiin itsepalvelukanaviin”, toteaa Aaltonen.

Liikennekäytöstäpoiston hinta Trafin sähköisissä palveluissa on 8 euroa. Hinta sisältää myös ajoneuvon liikennekäyttöönoton hinnan. Tilapäisen poiston voi tehdä myös rekisteröivällä katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä. Tällöin palvelun hinta on 20 euroa.

Liikenteessä yhä vähemmän kaksipyöräisiä

Vuonna 2015 liikennekäytössä oli 232 528 moottoripyörää, mikä on melkein 5 000 vähemmän kuin vuonna 2014. ”Osa tästä pudotuksesta on selitettävissä sillä, että liikennekäytöstäpoisto onnistuu nyt ilman kilpien palautusta. Merkittävin moottoripyörien hankintaan vaikuttava tekijä on yleinen taloudellinen tilanne”, toteaa Trafin tietojohtaja Juha Kenraali. Viime vuonna ensirekisteröitiin hieman yli 3 000 uutta moottoripyörää, mikä on kaukana huippuvuosien tasoista. Esimerkiksi vuosina 2006 ja 2007 ensirekisteröitiin vuosittain yli 11 000 moottoripyörää.

Myös mopojen määrä laski vuonna 2015 alle 180 tuhanteen. Vuonna 2014 liikenteessä oli melkein 197 tuhatta mopoa. Moottoripyöriin verrattuna mopojen ensirekisteröintimäärissä on vielä enemmän laskua. Vuonna 2015 rekisteröitiin vain hieman yli 7 000 uutta mopoa. Huippuvuosina 2006–2008 uusia mopoja rekisteröitiin vuosittain yli 25 000. ”Taloudellisen tilanteen ohella myös mopokorttiuudistuksella on ollut jonkinlainen vaikutus mopoilun suosioon. Kuljettajaopetus, teoriakoe ja käsittelykoe tulivat pakolliseksi vuonna 2011 ja sillä oli vaikutuksia kortin hankintahintaan,” kertoo Kenraali.

Sähköinen palvelu ajoneuvon liikennekäytöstäpoistoon

Ensirekisteröintitilastot