Liikenneministeri Kyllönen: sähköautoille verohelpotuksia?

Suomen uusi liikenneministeri, vasemmistoliiton Merja Kyllönen puhui syyskuun 1. päivänä Fortumin järjestämässä sähköautoseminaarissa Espoossa. Puheessaan Kyllönen kiinnitti huomion sähköautojen verotuskäytäntöihin.

Suomen uusi liikenneministeri, vasemmistoliiton Merja Kyllönen puhui syyskuun 1. päivänä Fortumin järjestämässä sähköautoseminaarissa Espoossa. Puheessaan

Kyllönen kiinnitti huomion sähköautojen verotuskäytäntöihin.

Ministeri Kyllönen otti englanninkielisessä puheessaan kantaa väitteisiin, joiden mukaan sähköautojen verokohtelu olisi Suomessa epäoikeudenmukaista, eikä niille myönnettäisi verohelpotuksia. Kyllösen mukaan tilanne on päinvastainen: sähköautot saavat Suomessa etuja niin autoveron, vuotuisen ajoneuvoveron kuin energiaveronkin muodossa.

Ministeri totesi, että tarkasteltuna 10 vuoden periodilla sähköautoilta  kerätään yli 4 000 euroa vähemmän veroja kuin tavanomaiselta polttomoottoriautolta keskimäärin. Lisäksi ministeri Kyllönen havainnoi, että Suomen nykyinen verojärjestelmä olisi teknologianeutraali ja että uusi hallitus on lupautunut noudattamaan tätä samaa neutraaliuden pääperiaatetta myös tulevissa päätöksissään. Jotta periaate olisi todellinen, saattaa sähköautoille olla jatkossa luvassa vielä merkittävämpiä ja oikeudenmukaisempia verohelpotuksia.

Suomen auto- ja ajoneuvoverot perustuvat ympäristöohjautuvasti autojen hiilidioksidipäästöihin. Täyssähköautojen tienpäälliset päästöt ovat 0 grammaa / kilometri. Tästä huolimatta sähköautoilta peritään niin auto- kuin ajoneuvoveroa sen mukaan, kuin niiden päästöt olisivat 60 ja 66 grammaa / kilometri. Lisäksi autoveroon lisätään arvonlisävero ja sähköautoilta peritään noin 100 euron vuotuinen käyttövoimavero.

Kyllösen maininta sähköautojen 4000 euron verosäästöistä on suora lainaus helmikuussa julkaistusta Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamasta sähköautoselvityksestä, joka ei näitä verotuksellisia epäkohtia ota huomioon. Suurin osa lasketusta säästöstä mainitun 10 vuoden aikana muodostuu energiaveron säästöistä. Jotta Suomen auto- ja ajoneuvoverot olisivat aidosti teknologianeutraaleja, pitäisi ne täyssähköautojen osalta poistaa kokonaan – kuten autojen päästöille on tehty.

Tieliikenne aiheuttaa noin 20 prosenttia Suomen hiilidioksidipäästöistä. Tästä henkilöautojen osuus on noin puolet.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio