Liikenteen tiemaksujärjestelmässä ei ole mitään järkeä

Suomeen suunnitteilla oleva tiemaksujärjestelmä on liikenneministeri Merja Kyllösen mukaan vähintään harkitsemisen arvoinen idea. Järjestelmän käyttöönottoon liittyvät uudet maksut tulisivat käyttäjien, eli suomalaisten autoilijoiden vastuulle.

Suomeen suunnitteilla oleva tiemaksujärjestelmä on liikenneministeri Merja Kyllösen mukaan vähintään harkitsemisen arvoinen idea. Järjestelmän käyttöönottoon liittyvät uudet maksut tulisivat käyttäjien, eli suomalaisten autoilijoiden vastuulle.

Suomalaisen ajotieto-operaattori Helptenin toimitusjohtajan Sampo Hietasen mukaan kotimaisella, satelliittipaikannukseen ja ajoneuvotietokoneeseen  perustuvalla tekniikalla tiemaksut voidaan toteuttaa luotettavasti.

Huijausyritykset, kuten paikantimen antennin peittäminen foliolla voidaan havaita ja poliisi voi valvoa järjestelmän päällä oloa samaan tapaan kuin liikennevakuutuksen voimassaoloa.

Järjestelmän käyttöönottoon liittyviä eettisiä, tietosuojaan liittyviä kysymyksiä ei kuitenkaan ole toistaiseksi puitu juuri lainkaan.

Tiemaksujärjestelmän perimmäisenä ideana on kerätä nykyiset auto- ja ajoneuvoverot uudella tavalla ja uusin perustein. Helpten tukee järjestelmän toteuttamista ja tyrmää epäilyt tiemaksujärjestelmän toteuttamiskelpoisuudesta. Sen mukaan kohtuuhintainen ja toimiva järjestelmä onkin itse asiassa jo

olemassa, ja sitä on tutkittu jopa vuosien ajan yhteistyössä muun muassa liikenneministeriön ja alan muiden toimijoiden

kanssa.

Julkisuuteen järjestelmän tutkimisesta on tihkunut tietoja hyvin niukalti.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on ennakoinut järjestelmän kustannuksia järjettömän suuriksi. Vertailukohteena on toiminut Saksan yli 700 miljoonaa euroa maksanut tiemaksujärjestelmän. Suomen kustannukset Helpten arvioi jäävän muutamaan kymmeneen miljoonaan euroon.

Tiemaksujärjestelmä on mahdollista ottaa käyttöön myös valinnaisena ratkaisuna, jolloin maksut maksettaisiin vaihtoehtoisesti joko kiinteän suuruisena tai ajoon perustuvana. Samalla käyttöön tulisi muita hyödyllisiä paikkatietoon perustuvia palveluita. Esimerkiksi vakuutusmaksut voitaisiin maksaa joko

ajokilometrien perusteella tai vuosimaksuna. Vähemmän ajavat maksaisivat silloin vähemmän.

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: J. Peltonen