Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv A6 Titanium: Litrainen automaatti

Monesti palkittu Fordin yksilitrainen EcoBoost yhdistettynä automaattivaihteistoon kuulostaa houkuttelevalta käyttöautolta. Melkein täydellisesti Focus sillä pelittääkin.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv A6 Titanium

Puolitoista vuotta sitten uudistettu keula päivitti Focuksen ilmettä hyvin. Mallihan on jo reilun viiden vuoden ikäinen.

Litrahan riittää! Ford vei perheautojen moottorien downsizingin kertaheitolla uusille lukemille esitellessään 998-kuutioisen EcoBoostinsa vuonna 2012. Muut valmistajat ovat seuranneet ainakin osittain Fordin perässä, mutta suurin osa niistä on jäänyt pienennystalkoissa perheautokokoluokassa 1,2-litraisiin turboihin.

Pienempiäkin moottoreita löytyy. Fiat ja Renault–Dacia tarjoavat nykyään jopa alle 900-kuutioisia koneita. Ja tietysti downsizingiksi voisi laskea jo 90-luvun puolella Smartit alun perin 600-kuutioisine turbokoneineen.

Ford tarjoaa tätä International Engine of the Year -palkinnon kolmesti voittanutta yksilitraista jopa Mondeoon. Siinä vaihteistona on vain manuaali, mikä oli tilanne aiemmin myös Focuksen kohdalla.

Nyt on joko tehty riittävästi kehitystyötä tai nähty markkina muuten valmiiksi sille, että tämä moottori yhdistetään automaattivaihteistoon. Focus on siis vihdoin tarjolla yksilitraisena automaattina, mikä varmasti kiinnostaa sekä työsuhdeautoilijoita että omalla autolla ajavia. Sekä auton hinta että päästöt näyttävät hyviltä – ainakin paperilla.

Runsas nappulamäärä saa varustelun tuntumaan runsaalta. Nykyautoksi vakiovarusteita ei kuitenkaan ole ylenpalttisesti, joten niitä pitää ruksia lisävarustelistalta

Oikeasti töissä

Pikkumoottori on kylmäkäynnistyksen jälkeen melko äänekäs, mutta lämpimänä se ei kuulosta mitenkään erikoiselta. Toisin kuin muutamat muut 3-sylinteriset, Focuksen koneen ei ole tarkoitus herätellä mitään tunteita. Päämäärä on vain liikuttaa autoa mahdollisimman värinättömästi ja muutenkin jouhevasti.

Automaattivaihteiston kanssa sellainen ajatus sopii. Focus 1.0 EcoBoostin perinteinen momentinmuuntimellinen kuusilovinen toimiikin yleensä jouhevasti. Normaalissa ajossa useimmat kuljettajat ovat varmasti erittäin tyytyväisiä.

Itse kepissä tosin on pieni tarkkuutta vaativa juttu: nopeasti käyttäessä sen solauttaa huomaamattaan helposti "sporttiselle" S-asennolle, jolloin moottori yrittää käyttää arkiajoon liian korkeita kierroksia.

Joissakin tilanteissa yllättävän korkeita kierroksia tulee myös D-asennossa. Vaikka kaasu ei olisi läheskään pohjassa, vaihteisto heittää joskus kiihdytyksissä pienemmälle niin, että liikutaan 5 000 minuuttikierroksen tietämillä. Silloin moottori voi tuntua alimitoitetulta.

Toisaalta: mitä vikaa on 5 000 kierroksessa? Eihän silloin olla vielä lähelläkään bensakoneen punarajaa. Ehkä automaattien yhteydessä on vain totuttu turhan tehokkaisiin ja vääntäviin moottoreihin. Tämä pienempikin riittää liikkumiseen, mutta se tarkoittaa moottorin lähes koko potentiaalin ottamista käyttöön.

Moottorin ja automaattilaatikon työskenteleminen täysillä näkyy kulutuslukemissa, ja kaupunkiajossa kulutus on helposti 8–9 litraa sadalla. Tasaisessa maantieajossa moottori saa käydä vähän pienemmällä kuormalla, jolloin päästiin ajotietokoneen mukaan parhaimmillaan alle kuuden litran lukemiin.

Rauhallisessa maantieajossa vaihteisto ei vaihda pienemmälle enää kovin herkästi. Varpaisillaan hissukseen kaasua painettaessa kierrokset saavat laskea jopa jyristyksen rajamaille, eikä laatikko siltikään vaihda pienemmälle. Ekotyylillä ajamalla pääseekin jopa mäennyppylän yli isolla vaihteella.

Automaatti tuli yksilitraiseen Focukseen vasta muutaman vuoden odottelun jälkeen. Sen toiminta ei miellytä kaikilta osin tekniikkahifistiä, mutta tavallinen arkiautoilija pitää varmasti sen helppoudesta.

 

Ajan mittaan miellyttävä

Muilta ominaisuuksiltaan Focus on asiallinen auto, vaikka se ei ole enää kedon tuorein kukkanen. Nykymalli tuli alkuvuonna 2011. Syksyn 2014 facelift teki keulasta arvokkaan näköisen ja antoi mallille vielä mukavaa elinaikaa.

Sisältä Focus tuntuu varsin tavalliselta nykyautolta, joka ei herätä suurta wau-efektiä – mutta ei myöskään inhoa. Kuskina siihen kuitenkin kotiutuu ajan mittaan. Hyvin näpeissä olevaan autoon kiintyy sitä enemmän, mitä enemmän sillä ajaa.

Edessä istutaan asiallisesti. Varsinkin kuski nauttii Focuksesta sitä enemmän, mitä enemmän hän sillä ajaa. Näkyvyys on hyvä, eivätkä lämmitettävän tuulilasin vastuksetkaan näy yhtä häiritsevästi kuin ennen. Kontin tilavuus on keskitasoiset 363 litraa pelkän renkaanpaikkaussarjan kanssa. Normaalikokoinen vararengas nostaisi lattiaa ja pienentäisi tilaa, joten ehkä tämä on paras vaihtoehto.

Pääsyy koukuttumiseen on Fordien sulava ajettavuus. Ohjaus ja alustan toiminta ovat kuin parhaallakin hovimestarilla: kaikki järjestyy miellyttävän hienosti. Mutka? Yes sir, kuinka jyrkän haluatte? Vaikka vastaus olisi erittäin jyrkkä, sekin käy. Focus melkeinpä janoaa käännöksiä, mutta menee tarvittaessa myös suoraan.

Malli-ikä tai erilaiset painotukset sen sijaan näkyvät tiloissa ja vakiovarustelussa: ne eivät ole ihan samaa tasoa kuin osalla uudemmista kilpailijoista. Keskikokoinen aikuinen mahtuu takapenkille, mutta ylellisen runsasta tila ei ole.

Varusteissa kannattaa turvautua laajaan lisävarustelistaan. Mahdollisuuksia ja hyviä oivalluksia riittää, eivätkä hinnatkaan ole pahat. Hyvä esimerkki on autoverottomalta hinnaltaan sata euroa maksavat suojukset oviin. Kun ovi avataan, suojus kääntyy oven sisältä esiin suojelemaan omaa ja viereistä autoa ovenavauskolhuilta.

Kätevä keksintö ovat ovista esiin tulevat suojat. Riski oman ja viereisen auton ovikolhuihin vähenee.

 

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv A6 Titanium

Miellyttää

Ajettavuus Koukuttava ajaminen saa tykkäämään autosta päivä päivältä enemmän.

Ärsyttää

Korkeat kierrokset Vaihteisto saisi hyödyntää enemmän moottorin alavääntöä – vai eikö se riitäkään?

Yllättää

Lisävarusteet Foculseen saa monenlaista mukavaa kohtuullisella hinnalla.

Yhteenveto

Kiva pikku EcoBoost ei tunnu olevan automaatin kanssa ihan parhaimmillaan. Toisaalta ajaminen on huippuhelppoa.

 

 

Toimittanut: Raimo Tengvall