Loiko Mercedes sittenkään 4-ovisen Coupén ensimmäisenä?

Tässä aivojumppaa ja virikettä kahvipöytäkeskusteluun: Mikä merkki loi ensimmäisenä 4-ovisen coupen? Moni veikkaa Mercedes-Benzin CLS-mallia...

Mercedes-Benzin tyylikäs CLS on monissa lähteissä mainittu aivan uudeksi autoluokaksi, 4-oviseksi coupéksi, jollaista ei ennen Mercedesin mallia ole ollut edes olemassa. Omassa mainonnassaan Mercedes toteaa:

”Sen [CLS-malli] tyylikkyyttä hallitseva siluetti poikkeaa tietoisesti kaikesta tähänastisesta, ja se on ulkopuolelta erehtymättömästi tunnistettavissa. Ilmeikkäässä muotoilussa yhdistyvät urheilullisuus ja tyylikkyys jäljittelemättömällä tavalla.”

CLS onkin eittämättä sulavalinjainen 4-ovinen. Mutta tyylisuunta esiteltiin kuitenkin jo vuosina 1962-1973 valmistetussa Rover P5:ssä. Siinäkin oli 4 ovea ja voimakkaasti taaksepäin laskeutuva, suhteellisen matala kattolinja. Myös Rover profiloitui ennen kaikkea edustavana autona, sellainen oli muun muassa Monacon ruhtinassuvun käytössä.

Neliovinen, osittain coupé-muotoja noudatteleva korirakenne on myös Mazda RX-8:ssa, tosin sen pienissä takaovissa on hyvin poikkeava avautumisratkaisu. Mazda RX-8 esiteltiin sekin ennen CLS:ää.

Mercedes-Benz CLS esiteltiin Genèven autonäyttelyssä keväällä 2004. Kooltaan auto sijoittuu Mercedeksen mallistossa E- ja S-sarjojen väliin. Menestyneen auton kilpailijoiksi ovat nopeassa tahdissa nousseet muun muassa Jaguar XF, Volkswagen Passat CC, BMW:n 5-sarjan viistoperämalli ja Audin suuri A7 coupé. Coupé- tyyliä on myös Volvon uusissa S60- ja V60-malleissa.

Yhteistä autoille on, että hienostunut urheilullisuus ilmentyy matalassa kattolinjassa ja saa kookkaankin auton näyttämään sulavalinjaiselta design-tuotteelta.

Roverin valmistus päättyi vararikkoon vuonna 2005.

Teksti: H. Kuurio

Kuvat: Handout