Loistoluokan avoautot: BMW 650i Cabrio, Jaguar XKR Convertible ja Maserati Gran Cabrio

 Loistoluokan avoautot innoittavat muotoilijoita. BMW 650i Cabrio, Jaguar XKR Convertible ja Maserati Gran Cabrio ovat huomiota herättäviä autoja. Kuljettaja peittyy kuitenkin korkeiden kylkien ja pitkällä ulottuvan tuulilasin taakse. Jos haluaa tulla nähdyksi, on ajettava hiljaa. Myös pysäköintihallissa on hitaus valttia. Siellä huomaa, että vauhdikkaat muodot yhdistettynä suureen kokoon tekevät korin mittojen arvioimisen hankalaksi.

Nämä autot on tehty selvästi nopeaa maantieajoa varten. Väkivahvat V8-moottorit ovat teholtaan BMW:n 407 hevosvoiman ja Jaguarin 510 hevosvoiman välillä. Vetovoimaisin on kuitenkin 440 hevosvoiman tehoinen Maserati. Kun sen Sport-näppäintä painetaan kerran, Ferrarin suunnittelema 4,7-litrainen moottori saa terävämmät soundit. Jaguarissa kuulostaa siltä, että sen konepellin alla on rockyhtye. Pakoputkista kuuluu syvä bassojen jyrinä.

Jaguarin ohjaus on hitaassa ajossa niin kevyt, että se on varmaan tehty Beverly Hillsin filmitähtien hennoille käsille. Nopeassa kaarreajossa tarkkuus kuitenkin paranee, ja yhtäkkiä XKR tuntuu sopivalta paketilta: hyvin muotoilut etuistuimet pitävät vartalon tiukasti paikallaan, ja mekaaninen ahdin antaa runsaasti työntövoimaa lähes viiveettä.

Maserati pystyy vielä parempaan. Vertailun ainoa vapaasti hengittävä moottori reagoi kaasun painamiseen välittömästi, ja sen käyntinopeusalue ulottuu ylimmäksi: punainen alue alkaa vasta 8000 kierroksesta. Kilpamoottori on yhdistetty suureen autoon, jossa on pisin akseliväli. Maseratin kaarreominaisuudet kapeilla maanteillä ovat siitä huolimatta yllättävän hyvät.

BMW:n 6-sarjassa on yllin kyllin kaikkea sitä, mitä Crancabriosta puuttuu. Siinä on huippunykyaikainen kahdeksanportainen automaattivaihteisto, joka säästää polttoainetta, ja erittäin tarkasti toimiva aktiiviohjaus (vain kaksi kierrosta ääriasennosta toiseen). Lisähintaan on saatavissa laaja valikoima elektronisia avustinjärjestelmiä kuten Adaptive Drive ja kaistavahti. Niitä ei välttämättä tarvita, mutta ne saavat auton tuntumaan kokoistaan pienemmältä.

Kun turbo on ensin herännyt lievästä unestaan, 650i paljastaa 4000 kierroksen yläpuolella toisen luonteensa. Kahden tonnin painoisessa Cabriossa on nimittäin piilossa trimmattu urheiluauto, joka kiihtyy salamannopeasti ja selvittää kaarteet laserintarkasti. Se on tehokas kokonaisuus, joka hyökkää massiivisen teknisen panostuksen avulla Jaguar XKR:n kompaktia iskuvoimaa ja Maserati Grancabrion oopperamaista runsautta vastaan.

Auto Bild

Tekniset tiedot

BMW 650iA Sport Cabrio

V8-kaksoisturbomoottori, edessä pitkittäin * iskutilavuus 4395 cm3 * suurin teho 300 kW (407 hv)/5500 r/min * suurin vääntömomentti 600 Nm/1750 r/min * 0–100 km/h 5,0 s * huippunopeus 250 km/h * kulutus EU-yhd. 10,7 l (98E)/100 km * CO2-päästöt 249 g/km * hinta 156 789 e

Jaguar XKR 5.0 Supercharged Convertible

V8-moottori mekaanisin ahtimin, edessä pitkittäin * iskutilavuus 5000 cm3 * suurin teho 375 kW (510 hv)/6000 r/min * suurin vääntömomentti 625 Nm/2500 r/min * 0–100 km/h 4,8 s * huippunopeus 250 km/h * kulutus EU-yhd. 12,3 l (95E)/100 km * CO2-päästöt 292 g/km * hinta 202 161 e

Maserati Gran Cabrio 4.7 A

V8-moottori, edessä pitkittäin * iskutilavuus 4691 cm3 * suurin teho 323 kW (440 hv)/7000 r/min * suurin vääntömomentti 490 Nm/4750 r/min * 0–100 km/h 5,3 s * huippunopeus 283 km/h * kulutus EU-yhd. 15,2 l (95E)/100 km * CO2-päästöt 354 g/km * hinta 264 570 e