Luja tavoite: Ajaa autolla 1600 km/h

Brittiläinen Bloodhound SSC on suihkumoottori-/rakettikäyttöinen auto, jolla pyritään murtamaan 1 600 km/h rajapyykki. Vertailun vuoksi äänivalli murtuu nopeudessa 1 238 km/h.

Bloodhound SSC:llä aiotaan ajaa uuteen maailmanennätykseen Hakskeen Panin tasangolla pohjoisessa Kapin provinssissa, Etelä-Afrikassa. Alue sijaitsee Kalaharin autiomaassa. Läheisimmät kaupungit ovat Etelä-Afrikan Upington ja Worcester sekä Namibian pääkaupunki Windhoek.

Katso 90 sekunnin pikavideo Bloodhound SSC:n rakentamisesta. Ennätysauton tekniikkana on yksi Rolls-Royce Eurojet EJ200 -suihkuturbiini varustettuna jälkipolttimella, mutta se ei tietenkään yksin riitä, vaan lisäpotkua 1600 km/h tason saavuttamiseen antaa Nammo HTP -hybridirakettimoottori. Autossa on lisäksi Jaguar Land Roverin V8-moottori paikallissiirtoja varten.

Yltääkö Bloodhound SSC hurjaan 1600 km/h nopeuteen?​
Yltääkö Bloodhound SSC hurjaan 1600 km/h nopeuteen?​
Bloodhound SSC:n voimanlähteenä on suihkumoottorin lisäksi rakettimoottori.​
Bloodhound SSC:n voimanlähteenä on suihkumoottorin lisäksi rakettimoottori.​
Bloodhound SSC:n kojelauta ja ohjaamo ovat kuin jostain tieteiselokuvasta! (Kuva: Stefan Marjoram)​
Bloodhound SSC:n kojelauta ja ohjaamo ovat kuin jostain tieteiselokuvasta! (Kuva: Stefan Marjoram)​

Bloodhound SSC:n omamassa on 6 422 kiloa täysin polttoainesäiliöin. Sen pituus on 12,9 metriä ja leveydeksi ilmoitetaan 2,5 metriä. Korkeutta kertyy tasan kolme metriä.

Vauhti hidastetaan aluksi ilmajarruin kun vauhti on pudonnut 1300 km/h tasolle ja viimein levyjarruin, kun nopeutta on "enää" 400 km/h.

Hidastusvoimat ovat jopa 3 G:n tasoa, joten kuljettajalla on vaarana mennä tajunta. Tämän välttämiseksi kuljettaja, Royal Air Forcen laivueenkomentaja Andy Green, harjoittelee taitolentokoneella ylösalaisin lentämistä Iso-Britannian maaseudulla.

Ennätysauton valmisti Bloodhound Programme Ltd. -yhtiö. Auto koottiin Iso-Britannian Bristolissa, Bloodhound Technical Centressä.