Maailman ensimmäisen auton kopio Lahden Classic Motorshowssa

Lahden Messukeskuksessa 7. ja 8. toukokuuta järjestettävässä Classic Motorshow’ssa on kävijöillä mahdollisuus ihmetellä, minkälainen oli maailman ensimmäinen polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo. Tarkka kopio Carl Benzin 1886 patentoimasta ajokista on esillä Suomen Mercedes-Benz Klubin osastolla. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 125 vuotta tuon keksinnön toteuttamisesta, joka oli muodostava perustan kokonaiselle liikennejärjestelmälle. Kaikkien myöhempien aikojen autojen voi sanoa olevan enemmän tai vähemmän johdannaisia tästä Benzin niin kutsutusta ”patentwagenista”. Suomen Mercedes-Benz Klubi haluaa juhlistaa asiaa esittelemällä merkin maahantuojan Vehon omistaman replikan siitä.

Lahden Messukeskuksessa 7. ja 8. toukokuuta järjestettävässä Classic Motorshow’ssa on kävijöillä mahdollisuus ihmetellä, minkälainen oli maailman ensimmäinen polttomoottorikäyttöinen ajoneuvo. Tarkka kopio Carl Benzin 1886 patentoimasta ajokista on esillä Suomen Mercedes-Benz Klubin osastolla.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 125 vuotta tuon keksinnön toteuttamisesta, joka oli muodostava perustan kokonaiselle liikennejärjestelmälle. Kaikkien myöhempien aikojen autojen voi sanoa olevan enemmän tai vähemmän johdannaisia tästä Benzin niin kutsutusta ”patentwagenista”. Suomen Mercedes-Benz Klubi haluaa juhlistaa asiaa esittelemällä merkin maahantuojan Vehon omistaman replikan siitä.

Carl Benz harrasti aktiivisesti pyöräilyä ja sovelsi siksi kolmipyöräisessä ”patentwagenissaan” paljon polkupyörästä itselleen tuttuja rakenteita. Tästä koitui se etu, että ajokista saatiin varsin kevyt: sen kokonaispaino voimanlähteineen on vain 265 kiloa. Yksisylinterinen nelitahtimoottori asennettiin istuimen alle.

Benzin auto ylti 12 km/t nopeuteen ja kulutti bensiiniä noin 10 litraa sadalla kilometrillä. Suunnilleen tuon mittainen matka sillä taivallettiin 1888 Mannheimista Pfortzheimiin. Benzin keksintö ei heti patentoinnin jälkeen kuitenkaan pystynyt herättämään kovinkaan laajaa huomiota.