Maailman nopein nelipaikkainen avoauto kulkee 370 km/h!

Brabusin virittämä E-sarjan Mercedes-Benz V12 Cabriolet on tuulennopea, sillä huippunopeutta erikoismallille kertyy 370 km/h. Näin ollen kyseessä on maailman tehokkain sekä nopein nelipaikkainen avoauto. Mallia tehdään erikoistilauksesta Saksan hintaan alkaen 478 000 euroa.

Brabusin virittämä E-sarjan Mercedes-Benz V12 Cabriolet on tuulennopea, sillä huippunopeutta erikoismallille kertyy 370 km/h. Näin ollen kyseessä on maailman tämän hetken sekä tehokkain että nopein nelipaikkainen avoauto. Mallia tehdään erikoistilauksesta Saksan hintaan alkaen 478 000 euroa.

Tuplaturbomoottorin sijoittaminen E-sarjan koriin vaati tarkkuustyötä. Lisäksi viisivaihteista automaattivaihteistoa jouduttiin vahvistamaan, jotta se kestäisi raakaa vääntöä. Brabusin tämän hetken tehokkain moottori perustuu Mercedesin kolmiventtiilikansin toteutettuun V12-moottoriin, joka on tuttu nykyisestä Mercedes S 600 -mallista.

Brabusin virityspajassa moottori läpikäydään joka suhteessa. Koneeseen asennetaan erikoisvalmisteinen kampiakseli, jotta saadaan suurempi iskun pituus,  ja männät ovat isommat johtuen tietenkin kasvaneesta iskutilavuudesta. Näin kuutiotilavuus enenee vakiosta 5,5 litrasta Brabusin 6,3 litraan (Amerikan kielellä kirjoitettuna 336 kuutiotuumasta 384 kuutiotuumaan).

Muihin sisäisiin muutoksiin lukeutuvat paremmin virtaavat sylinterikannet sekä jyrkemmät nokka-akselit.

V12:een asennettiin kaksi erikoisvalmisteista pakosarjaa, joihin on integroitu isommat turboahtimet. Ne varmistavat tehokkaamman ahtamisprosessin. Tuplaturbojärjestelmään kuuluvat myös neljä vesi-ilmajäähdytteistä ahtoilman jäähdytintä, joilla niin ikään on merkittävä osa tehojen kasvussa.

Ruostumattomasta teräksestä valmistettu urheilupakoputkisto neljine pakoputkineen suunniteltiin nimenomaan E-sarjan avomallia varten. Lisäksi erikoisvalmisteisessa konepellissä on integroituna hiilikuituinen, ilmanpaineen pakkosyötöllä toimiva niin sanottu Ram-Air -tyyppinen imuilman sisäänotto. Imusarjakin vaihdettiin täysin uudenlaiseksi.

Tehoja saadaan hillittömät 800 hv (vetopyöristä 788 hv)/588 kW/5500 r/min ja suurinta vääntömomenttia järkyttävät 1420 Nm, joka on kuitenkin elektronisesti rajoitettu "vain" 1100 Nm tasoon.

Avonaisessa risteilyohjuksessa on Brabusin oma, 40-prosenttinen tasauspyörästön lukko, ja erittäin mielenkiintoista on tietää avon singahtavan nollasta sataan vain 3,7 sekunnissa.

Kiihdytyksessä paikaltaan auto saavuttaa 9,9 sekunnin kuluttua 200 km/h, kun puolestaan 300 km/h raja pirstoutuu 23,9 sekunnissa. Perävälityksestä riippuen Brabus 800 E V12 Cabriolet kykenee jopa 370 km/h huippuihin.

Näin nopeassa autossa erittäin kehittyneet aerodynaamiset ominaisuudet ovat oleellisen tärkeitä suuntavakauden ja aktiivisen turvallisuuden kannalta. Spoilerit ja muut elementit hienohiottiin tuulitunnelissa ja ne valmistetaan Formula ykkösten tapaan superkevyestä, mutta kestävästä hiilikuidusta.

Keula on muotoiltu siten, että etuakselistoon kohdistuva noste vähenee. Samalla pystytään ohjaamaan mahdollisimman paljon jäähdytysilmaa jäähdyttimille sekä etujarruille. Kylkien ilmanpoistoaukot ohjaavat mahdollisimman ripeästi kuuman ilman pois lämmönvaihtimista.

Vakauden lisäkohentamiseksi erittäin suurilla nopeuksilla sekä mutkanopeuksien korottamiseksi entisestään, Brabus levensi E-sarjan Cabrioletin koria. Uudelleen muotoillut etulokasuojat kasvattavat raideleveyttä ja mahdollistavat erikoisleveiden 9.5J x 19 vanteiden sekä 265/30 ZR 19 mittaisten renkaiden käytön.

Jarrut on tehty vastaamaan suorituskykyä. Edessä on kookkaat 380 x 37 mm jäähdytetyt ja uritetut teräksiset jarrulevyt yhdessä 12-mäntäisten alumiinisten jarrusatuloiden kera, ja taka-akselilla 360 x 28 mm levyt sekä 6-mäntäiset alumiiniset jarrusatulat.

Ohjaamossa on parasta nahkaverhoilua, hiilikuitupanelointia sekä hiillikuituinen ohjauspyörä, mutta kirsikkana kakun laella on nopeusmittari. Se yltää 400 km/h asti.

 

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: tehdas