Maamme vanheneva autokanta ei edesauta liikenneturvallisuutta

Totuus on se, että Suomessa alkaa olla Euroopan vanhin autokanta. Kiristynyt autoverotus ei ainakaan edesauta liikenneturvallisuutta, ja kuitenkin vuoteen 2014 mennessä on tavoitteena päästä kohti parempaa, keskimäärin 218 liikennekuolemaan maassamme.

Liikenneturvallisuus heikkeni hieman vuonna 2011 ja huono kehitys näyttäisi edelleen jatkuvan. Taustalla vaikuttaa osaltaan myös tämän vuoden huhtikuun alussa pääosin kiristynyt autovero.

Tieliikenteen turvallisuussuunnitelma vuoteen 2014 ei toteudu, jos turvallisuustilanne ei saa uutta positiivista käännettä. Suunnitelman tavoite on, että vuoteen 2014 tieliikennekuolemia on enintään 218. Kun uudistettu autovero astui voimaan 1.4., romahti uusien autojen myynti Suomessa ja sen myötä henkilöautokannan ikääntyminen jatkui.

Maamme autokanta on keski-iältään läntisen Euroopan vanhinta. Suomalaiset ajavat keskimäärin lähes 12-vuotiailla autoilla. Nuorempien autojen kehittynyt turvallisuustekniikka jouduttaisi omalta osaltaan liikenneturvallisuuden paranemista, mutta nyt tuo kehitys jää haaveeksi.

Vanha autokanta tuo kuluja kaikille

Vuoden 2012 ensimmäisen kolmen kuukauden aikana tieliikenteessä menehtyi ennakkotietojen mukaan 14 ihmistä enemmän kuin edellisvuonna. Menneenä viikonloppuna kuluvan vuoden surullinen saldo karttui jälleen neljällä hengellä.

Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja Martti Korhonen on huomauttanut, että tieliikenteessä kuolee yhä lähes 300 ja loukkaantuu noin 8000 ihmistä vuodessa. Inhimillisen kärsimyksen ohella kyseessä on myös valtava taloudellinen menetys.

- Meillä ei ole varaa tällaiseen. Kustannuksia aiheutuu yksilöille, kunnille, valtiolle, työnantajille ja vakuutusyhtiöille. Liikenneturvallisuustyön on edettävä niukkenevista resursseista huolimatta, mutta on ymmärrettävä myös talouden realiteetit, Korhonen kommentoi.

Vipuapua tekniikasta

Ajoneuvojen turvallisuustekniikka on yksi keino parantaa liikenneturvallisuutta. Aikaisempien tutkimusten mukaan jo olemassa olevan ajoneuvotekniikan laajamittainen käyttö voisi parantaa turvallisuutta merkittävästi. Suurin turvallisuutta edistävä vaikutus on arvioitu olevan kaistalla pysymisen tukijärjestelmällä ja toiseksi suurin ajonvakautusjärjestelmä ESC:llä. Tehokkaiden järjestelmien joukkoon kuuluvat myös törmäyksenestojärjestelmä, risteysajon tukijärjestelmä sekä kevyen liikenteen seurauksia lieventävä järjestelmä.

- Kun isolla skaalalla ajatellaan, myös verotuksen keinoilla voidaan vaikuttaa. Ympäristöpuolella on saatu hyviä tuloksia aikaan. Suomi on päässyt hyvin eteenpäin pienipäästöisten autojen osuuden kasvattamisessa. Eikö tämä sama logiikka voisi toimia turvallisuuden lisäämisessä? Turvallisuutta edistävien varusteiden yleistymistä voitaisiin tukea veropolitiikalla, Korhonen sanoo.

 

Lähde: Liikenneturva

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild