Maassa maan tavalla: varustevalinnoissa on rankkoja eroja

Fordin tekemän tutkimuksen mukaan Etelä-Euroopan maissa, kuten Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa ei valita varusteeksi lasikattoa.

Kunnon ajokäsineet valitsee – kuinkahan alhainen prosentti kuljettajista?

Ford Car Buying Trends 2014 -selvityksessä käytiin läpi 22 Euroopan maan ostokäyttäytymistä. Tulokset antavat osviittaa alueellisista trendeistä ja kansallisista eroista.

Joukossa on arvatenkin sekä yllätyksiä että myöskin joitakin itsestäänselvyyksiä.

Koriväreistä valkoinen on ajanut mustan ohi suosituimpana kaikkialla Euroopassa. Viime vuosien nopeimmin kasvaneet värit ovat ruskea ja oranssi.

Lasikatoissa Norja johtaa tilastoa 15 %:n osuudella. Seuraavina tulevat Ranska (11 %) ja Saksa (10 %).

Aurinkoisissa maissa lasikattojen suosio on päinvastainen: Espanjassa 5 % Italiassa 3 % ja Kreikassa ainoastaan 2 % valitsee autoonsa lasikaton.

Kylmässä Norjassa auton ostajat haluavat Fordiinsa automaatti-ilmastoinnin (80 %), samoin Belgiassa (77 %) ja Hollannissa (71 %).

Vastaavasti kuumassa Turkissa 96 % haluaa autoonsa manuaalisen ilmastoinnin, samoin Espanjassa (92 %). Suomessa 76 % valitsee manuaalisen ja 24 % automaatti-ilmastoinnin.

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 99 % asiakkaista haluaa autoonsa lämmitettävät istuimet, mikä on täysin selvää. Yhtä yllätyksetöntä on se, että vähiten lämmitettäviä istuimia on Turkissa (1 %), Kreikassa (2 %) ja Espanjassa (3 %).

Kansalliset tavat tulevat vahvasti esiin siinä, missä maissa autoon halutaan tuhkakuppi ja tupakansytytin. Turkissa se on kaikissa autoissa, Kreikassa 73 %:ssa ja Espanjassakin 53 %:ssa autoista.

Suomessa taas enää harva tupakoi autossa. Sen osoittaa myös tämä tilasto: vain 0,5 %:ssa on tämä varustus.