Mamma mia! Kaikki eivät voisi ajatella tähän autoon dieselmoottoria!

Voiko Maserati Quattroporteen asentaa dieselmoottorin? Kyllä, sillä Maserati Ghiblin ohella myös isoon Quattroporte-sedaniin on saatavilla dieseltekniikkaa.

Tämä Quattroporte on suunniteltu Aasian markkinoille loistotason limousineksi.

Maserati Quattroportella on pituutta 5,26 metriä pitkä. Dieselversio on suunnattu pääasiassa Aasian markkinoille.

Omamassaa Maserati Quattroportella on 1 885 kiloa. Äänimaailma ei juurikaan paljasta ulospäin konetilassa todellakin lepäävän dieselmoottorin.

Maserati Quattroporten 3-litraisen V6-turbodieselin V-kulma on 60 astetta.
Suurinta tehoa saadaan 275 hevosvoimaa, ja iso sedan ottaa huippunopeutta elektronisesti rajoitetut 250 km/h. Vaihteistona on kahdeksanportainen automaatti.

Sisälle dieselin ääni ei kantaudu, ellei mene painamaan keskikonsolin Sport-painiketta. Tällöin pakoputkiston läppäventtiilijärjestelmä takaa jykevämmät soundit.

Maserati Quattroporte kiihtyy nollasta sataan 6.4 sekunnissa, ja turbodieselin mukava karjahtelu tekee varsinkin kiihdytyksestä kahdeksaan kymppiin erityisen nautinnollista kuultavaa.

Kahdeksannopeuksinen ZF-automaattivaihteisto on luonteeltaan sähäkästi vaihtava.

Jarrut purevat esimerkillisen tehokkaasti, mutta jousitus tuntuu liiankin urheilullisen  kovalta.

Ohjaustuntuma on täsmällinen, mutta ehkä aavistuksen kulmikas, mutta 210 km/h maantienopeudella Quattroportea on mukava luotsata.

Takamatkustajia häiritsee todennäköisesti suurilla maantienopeuksilla hieman jäykkä jousitus.

Jos halutaan rennompaa, siirrytään takaisin iskunvaimennuksen niin sanottuun normaalitilaan.

V6-turbodiesel on italialaisen VM:n valmistama. Sen tarkoitus on avittaa Fiat-konsernia ja niitä on jo myyty 150 kappaletta.

Kunnianhimoisena tavoitteena on valmistaa vuodessa noin 50 000 Quattroporte Dieseliä.

Matkustamossa käytetään runsaasti puuta , nahkaa ja siellä on useita, hienoja yksityiskohtia. Jotkut katkaisimista ovat tuttuja Chryslerilta. Online-navigointia tai pääsyä sosiaaliseen mediaan ei toistaiseksi ole.

Tiiviisti pehmustetuissa istuimissa on hyvä sivutuki. Taakse saa valinnaisena kaksi erillistä istuinta sekä kookkaan konsolin.

Tämä Maserati Quattroporte on siis suunniteltu Aasian markkinoille loistotason limousineksi.

Euroopan markkinoille se ei välttämättä täysin istu, sillä Quattroporteen ei ole saatavilla paljonkaan avustimia – ainoastaan ESC, ABS-jarrut, turvatyynyt sekä pysäköintitutkat.