Manner-Kiinan autoilun ensiaskeleita

Kiinan autoteollisuuden varhaiset vaiheet ovat mahdollisimman tuntematonta aluetta. Etenkin Kiinan kulttuurivallankumous 1966–76 tuhosi valtavan määrän vanhoja valokuvia, henkilöitä ja tietoa.

Kiinan autoteollisuuden varhaiset vaiheet ovat mahdollisimman tuntematonta aluetta. Etenkin Kiinan kulttuurivallankumous 1966–76 tuhosi valtavan määrän vanhoja valokuvia, henkilöitä ja tietoa.

Otsikkokuva 1930-luvulta hätkähdyttää: siinä kiinalaiset bensiiniasemamiehet odottavat tankkaavia asiakkaita Texaco-asemalla! Näkyypä asemalta saaneen myös alustavoitelun. Standin teksti on suoraan Amerikasta.

Kun Japani 1937 hyökkäsi Kiinaan, ja kun 1949 perustettiin kommunistinen manner-Kiina, johon liittyi vielä pahimmoinen kultturivallankumous 1966–76, ei tällaisista valoisista autoilumaisemista jäänyt jälkeäkään.

Vasta nyt Kiina on päässyt takaisin vapaaseen liikennöintiin.

 

 

Shanghain kaupungin virstanpylväitä:

1901 Unkarilainen Leinz maahantoi kaksi avoautoa Shanghaihin – kyseessä olivat kaupungin ensimmäiset autot

1902 Shanghaissa otetaan käyttöön ensimmäiset, väliaikaiset rekisterikilvet

1917 Valtatie Zhangjiakousta Kuluniin eli nykyiseen Mongolian pääkaupunkiin Ulan-Batoriin avattiin liikenteelle

1923 Chinese Omnibus Company -niminen bussiyhtiö perustettiin Shanghaissa

1931 Kiinan ensimmäinen oma kuorma-auto, Minsheng Model 75, valmistui koesarjana

1930-luvulla Shanghaissa oli käytössä paljon kaksikerroksisia busseja

1935 perustettiin Xihu Bus Company, joka operoi pitkänmatkan linjoja Shanghaista käsin

1946 Shanghaissa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen

1949 lokakuun 1. päivänä Kiinan Kansantasavalta perustettiin, ja maa päätti ryhtyä omatoimiseen autojen valmistukseen

1953 First Automobile Works aloitti toimintansa Shanghaissa; samaan aikaan maailman automäärä ylitti ensi kertaa 10 miljoonaa

1956 ensimmäinen Jiefang -kuorma-auto valmistui

1958 ensimmäisen Punalippu (Hongshi) -limousinen koesarja valmistui; maailman automäärä ylitti 100 miljoonaa

1964 Beijing Jeep BJ212 markkinoille

1967 China No. 2 Automobile Works -tehdasta alettiin rakentaa.

 

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen