Marilyn-robottiauto näkee sumun läpi

VTT:n robottiauto on ottanut harppauksen kohti automaattista ajamista, sillä Marilyn näkee nyt myös sumuseinän taakse. Lisäksi Marilyn pysäköi täysin automaattisesti halliin, joka on kaukana kuljettajasta.

Marilyn
Vaikka Marilynin näkökyky rajoittuu sankassa sumussa noin 30 metriin, uudenlainen tutka mahdollistaa auton ajamisen hiljaa sen sijaan, että sen toiminta pysäytettäisiin täysin.

VTT:n robottiauto Marilyn näkee ihmissilmää paremmin sumuisissa ja myös lumisissa olosuhteissa ja luovii nyt jopa ilman pysähdyksiä huonollakin säällä. Marilyn pystyy myös näkemään sumuseinän takana olevan ihmishahmon ja pysähtymään automaattisesti.

Pitkä matka täydelliseen automaattiajamiseen

Tämän mahdollistaa auton katolle kiinnitetty LiDAR-tutka, joka näkee aallonpituuksia, joita ihminen ei erota. Teknologian kehittyessä tämä on iso askel kohti turvallista automaattiajoneuvoa, joka ei pysähdy edes sumun yllättäessä.

Marilyniin on viimeksi lisätty optisten komponenttien aallonpituuksia uuden 1 550 nanometrin LiDARin myötä sekä rakennettu lisää älykkyyttä anturien kyvykkyyttä haistelevaan ohjelmistoon. Tämän lisäksi ajoneuvoon on rakennettu ohjelmistomoduulit pistepilven suodattamiseen sekä skannerien luotettavuuden arviointiin. Näin halutaan varmistaa ajoneuvon toimintakykyä myös sumussa ja pöllyävässä lumessa, jollaisissa olosuhteissa näkyvän valon ja lähi-infran alueella toimiva LiDAR-tutka auttaa robottiautoa näkemään jopa ihmistä paremmin.

– Vaikka Marilynin näkökyky rajoittuu sankassa sumussa noin 30 metriin, uudenlainen tutka mahdollistaa auton ajamisen hiljaa sen sijaan, että sen toiminta pysäytettäisiin täysin, kertoo projektipäällikkö Matti Kutila VTT:n robottiautotiimistä.

Autossa on käytössä myös radiotutkia, mutta niiden herkkyys muille kuin metallisille esteille ja toisaalta erottelukyky ovat rajoitettuja etenkin, kun halutaan tehdä hahmontunnistusta.

– Marilyn pystyy myös yhdistelemään tutka- ja LiDAR-tekniikoita painottamalla eri antureiden parhaita puolia. Tämä tekee automaattiajoneuvosta turvallisemman kuin ihmisen ajamasta autosta – tosin siihen on vielä matkaa, mutta melkoinen harppaus on nyt otettu ja oikeaan suuntaan, Kutila korostaa.

– Meillä on silti edelleen pitkä matka 24/7 automaattiajamiseen, mutta haave on taas pitkän loikan verran lähempänä. Jos juostaan 42 kilometriä maratonia, niin ehkäpä maali on nyt kymmenen kilometriä lähempänä, Kutila vertaa.

Marilyn pysäköi itsenäisesti

Itsenäisessä pysäköinnissä Marilynin apuna toimii esineiden internet (IoT), joka auttaa autoa löytämään vapaan paikan ja ajamaan siihen.

– Automaattisen pysäköinnin ansiosta ajoneuvoja mahtuu rinnakkain useampia, kun ne voidaan pysäköidä tiiviimmin pelkäämättä kolhuja esimerkiksi lentoparkeissa ja kauppakeskuksissa. Teknologia tarjoaa myös mahdollisuuksia logistiikan optimointiin ja ruuhkien vähentämiseen pysäköintialueilla, sanoo projektipäällikkö Johan Scholliers VTT:ltä.

Robottiauto Marilyn testaa Tampereella autonomista parkkeerausta osana Euroopan komission rahoittamaa AUTOPILOT-hanketta, joka selvittää IoT:n mahdollisuuksia automaattisessa ajamisessa.

Marilyn hyödyntää automaattisessa pysäköintidemossaan HERE:n UWB-pohjaista paikannusteknologiaa, joka kykenee paikantamaan ajoneuvoja myös sisätiloissa ilman satelliittipaikannusta. UWB eli Ultra Wideband on radioteknologia, jossa tieto lähetetään äärimmäisen lyhyinä ja pienitehoisina pulsseina hyvin laajalla taajuuskaistalla (esimerkiksi 1–2 GHz).

Pysäköiminen tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja varaa ajoneuvopaikan siihen kehitetyn sovelluksen avulla. Kun auto tulee pysäköintialueen sisäänkäynnille, pysäköinnin hallintajärjestelmä antaa tiedon vapaasta pysäköintipaikasta ja tarkistaa avoimeen IoT-alustaan kytkettyjen liikenneväyläkameroiden avulla reitillä olevat esteet ja välittää reitin ajoneuvoon. IoT:n avustamana auto ajaa automaattisesti sille varattuun paikkaan.