Matalan profiilin Toyota Auris HSD -hybridi

Hybriditekniikalla varustetun Aurisin erottaminen muiden joukosta edellyttää vähäisten ulkonäöllisten tunnusmerkkien tietämistä. Huomaamaton olemus miellyttänee monia. Enemmän vetovoimaa löytyy perinteisten tekniikoiden kanssa kilpailukykyisestä hinnoittelusta.

Hybridimarkkinoiden ytimessä Yhdysvalloissa asiakas haluaa hybridinsä näyttävän hybridiltä. Siis erikoiselta. Tekniikkavalinnan pitää näkyä. Suomalaiseen sielunmaisemaan sopiva hybridihitti syntyi, kun Toyota sovitti Priusin hybriditekniikan tavallisen Aurisin eli nykyisen Corollan viistoperäversion kuoriin.

Viime vuosien rekisteröintitilastoja tarkastellessa voi kysyä, oliko tämä uutuusmalli se ratkaiseva tekijä, minkä ansiosta Toyota onnistui säilyttämään paikkansa Volkswagenin edellä maamme myydyimpänä merkkinä myös 2010?

Hybriditekniikasta ei Auris HSD:ssä joudu maksamaan ylihintaa, se on viitisen tonnia Priusta edullisempi. Eurot on sovitettu vertailukelpoisten perinteisen tekniikan autojen tuntumaan. Jos niin haluaa, tätä voi pitää bensiinikäyttöisenä, automaattivaihteisena autona. Sama se miten ne sähkövirrat auton sisällä liikkuvat.

Hybriditekniikan Aurisiin tuomiin vahvuuksiin ja heikkouksiin perehdytään koeajolla Auto Bild Suomen numerossa 1-2/2011.

J. Kiviranta

kuvat T. Lindström